Unia Europejska napędza autobusy

opublikowano: 29-07-2019, 22:00

Przewoźnicy autobusowi przyspieszyli. W 2019 r. zarejestrowali o 7,6 proc. pojazdów więcej niż przed rokiem. Paliwem były unijne fundusze.

Z zestawienia przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz spółkę JMK wynika, że pierwsze półrocze 2019 r. rynek autobusów zamyka wzrostem. Od stycznia do czerwca 2019 r. zarejestrowano o 109 pojazdów (7,6 proc.) więcej niż przed rokiem. W samym czerwcu 2019 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 397 nowych autobusów (o 62 proc. więcej niż przed rokiem).

Czerwcowa ofensywa to przede wszystkim efekt korzystniejszej sytuacji w segmencie mini oraz nadrabiania zimowych zaległości przez segment turystyczny, który w ostatnich miesiącach notował mocne wzrosty. Zdaniem PZPM i JMK jeżeli sprzedaż nadal będzie się pomyślnie rozwijała, to przy jednocześnie dobrych prognozach dla kategorii miejskiej, cały czas jest szansa, że w tym roku autobusowy rynek ponownie osiągnie tak wysoki poziom sprzedaży jak przed rokiem, kiedy odnotowaliśmy rekordową liczbę 2706 rejestracji nowych autobusów.

— Motorem pozytywnej, miejskiej dynamiki są unijne fundusze, które wspierają autobusowy rynek zarówno w ramach centralnego programu POIiŚ, jak i regionalnych— RPO i POPW. Znakiem charakterystycznym dla ubiegłorocznej sytuacji na rynku był fakt, że po raz pierwszy od kilku lat segment miejski w końcu dogonił minibusy i ponownie stał się strategiczny. W tym roku będzie podobnie — mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

W I połowie 2019 r. na polskim rynku zostało zarejestrowanych 1545 nowych autobusów. Prawie wszystkie (poza 7 szt.) miały dmc powyżej 3,5 tony. W grupie od 8 ton w Polsce przybyło 890 autobusów, czyli o 1 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2018 r. Jeszcze dwa lata temu motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce była kategoria mini (1057), która wówczas wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (766 szt.). Z kolei w 2018 r. zwycięzcą w tej rywalizacji zostały autobusy miejskie z wynikiem 1145 szt., które zepchnęły segment mini na drugie miejsce z rezultatem 1104 szt. Naszym zdaniem takim układem sił zakończy się także bieżący rok, mimo że aktualnie to mini są górą (656 szt. do 597 szt.). Od początku roku miejska kategoria notuje bowiem stabilny wzrost — dodaje Jakub Faryś.

Na koniec warto zauważyć, że zwiększa się udział w pierwszych rejestracjach autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. W 2019 r. 459 zarejestrowanych pojazdów pochodziło z polskich zakładów — to 30-procentowy udział w rynku. Rok temu udział ten wynosił 29 proc.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane