Unia pomaga zwiększyć eksport

Magdalena Krukowska
opublikowano: 2004-07-05 00:00

Z programu skorzystają obecni i przyszli eksporterzy.

Dotacji będą podlegały m.in. wyjazdy na targi i opracowanie raportów dotyczących strategii eksportowej.

Program rozwoju przedsiębiorstw eksportowych finansuje działania prowadzone w Polsce i za granicą. Jego celem jest podniesienie poziomu eksportu realizowanego przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Program jest skierowany do firm sprzedających już swoje towary i usługi na rynkach zagranicznych oraz takich, które dopiero rozpoczynają działalność eksportową.

Dla eksporterów...

Przedsiębiorstwa, które zajmują się już działalnością eksportową, będą mogły skorzystać z dofinansowania usług akredytowanych firm doradczych przy planowaniu ekspansji na nowe rynki zbytu, rozwoju produktów eksportowych i marketingu eksportowym. Doradztwo może dotyczyć opracowania raportu oceniającego pozycję konkurencyjną firmy na wybranych rynkach zagranicznych oraz wypracowania strategii eksportowej. Zamawiane analizy mają uwzględniać badania rynku i określenie wszelkich czynników konkurencyjności firmy, między innymi polityki handlowej i cenowej. Usługi doradcze mogą być także związane z opracowaniem i wdrażaniem planów rozwoju eksportu. Przedsiębiorca może na przykład zlecić ocenę ryzyka i aspektów prawnych eksportu przez internet.

Program znacznie też ułatwia przedsiębiorstwom sam proces nawiązywania kontaktów z zagranicznymi klientami i promocję produktów za granicą. Dotacja może bowiem dotyczyć również takich działań jak pośrednictwo w szukaniu zagranicznych partnerów czy najbardziej do tej pory popularne dofinansowanie udziału przedsiębiorstw w międzynarodowych targach i wystawach za granicą. Warunkiem jest jednak, aby firma uczestniczyła w danej imprezie po raz pierwszy oraz wynajęła dla siebie powierzchnię wystawienniczą. Dofinansowanie obejmuje nawet takie wydatki jak przejazd, wpis do katalogu targowego czy sprzątanie stoiska targowego.

... i planujących eksport

Firmy, które dotychczas nie zajmowały się eksportem, ale mają plany wejścia ze swoimi produktami lub usługami na rynki zagraniczne, również mogą skorzystać z Pogramu rozwoju przedsiębiorstw eksportowych. W ich przypadku dofinansowanie może dotyczyć marketingu eksportowego i transakcji eksportowych. W drugim obszarze wsparcia na szczególną uwagę zasługują takie działania, jak określenie szans na rynkach zagranicznych, planowanie eksportu i przygotowanie ofert.

Warunki

Do otrzymania wsparcia kwalifikują się usługi świadczone przez akredytowanych wykonawców. Wartość projektów nie jest ograniczona. Określony został natomiast czas: projekty muszą być zakończone do 30 czerwca 2005 r. i nie mogą być realizowane dłużej niż przez osiem miesięcy.