Czytasz dzięki

Upadali głównie dla likwidacji majątku

opublikowano: 17-03-2014, 00:00

Spółki z o.o. odpowiadają za większość upadłości w minionym roku. Co trzeci bankrut działał w branży budowlanej.

W ubiegłym roku upadło 865 firm, w porównaniu z 899 w 2012 r. — wynika z raportu Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) i Centrum Finansowego Banku BPS. Spośród każdych 100 tys. zarejestrowanych w rejestrze REGON podmiotów, upadło 21 przedsiębiorstw. Aż 506 bankrutów to były spółki z o.o. Działalność gospodarcza i spółki cywilne odpowiadają za 204 bankructwa.

Upadło też 81 spółek akcyjnych, 35 spółek jawnych, 19 SKA, 15 spółdzielni, 4 stowarzyszenia, fundacje i kluby sportowe oraz jedno przedsiębiorstwo państwowe. Prawie jedna trzecia bankrutów działała w branży budowlanej. Zdaniem dra Pawła Antonowicza, autora raportu, tak wysoki udział firm budowlanych w strukturze przedsiębiorstw wynika z zatorów płatniczych,które są konsekwencją nadmiernego stosowania odroczonych płatności.

Drugim istotnym powodem są nieefektywnie prowadzone przetargi publiczne na prace infrastrukturalne, gdzie podstawowym kryterium wyboru jest cena. Budowlanka wpłynęła również na branżową strukturę upadłości firm produkcyjnych, które stanowiły 24,06 proc. ogółu bankrutów w 2013 r.

Wśród nich wiele podmiotów zajmowało się produkcją wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych, produkcją wyrobów budowlanych z betonu oraz prefabrykowanej masy betonowej, konstrukcji metalowych i ich części, a także obróbką mechaniczną elementów metalowych oraz wyrobów stolarskich i ciesielskich również dla budownictwa. Zdecydowana większość upadłości (80,46 proc.) to były bankructwa w celu likwidacji majątku.

Zaledwie w 19,54 proc. przypadków sądy postanowiły o prowadzeniu postępowań uwzględniających możliwość zawarcia układu dłużnika z wierzycielami.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane