Upadłość nie jest jedynym scenariuszem

POL
opublikowano: 18-02-2020, 22:00

Firma w kryzysie, stojąca przed widmem upadłości, przypomina ciężko chorego, a plan restrukturyzacji zakładający zawarcie układu z wierzycielami — ozdrowieńczą kurację.

Przedsiębiorstwo, które ma kłopoty z płynnością finansową i zauważa nadciągające kłopoty, powinno reagować bez zwłoki. Narastające problemy nie rozwiążą się same.

— Ważne jest, by zauważyć symptomy kryzysu i zdać sobie sprawę z tego, że firma potrzebuje pomocy. To jest klucz do sukcesu. Praca nad architekturą procesu potrzebnej restrukturyzacji łączy się często ze zmianą dotychczasowego modelu biznesowego — przyznaje Małgorzata Anisimowicz, prezes PMR Restrukturyzacje.

Celem wszystkich wskazanych procedur i narzędzi, zalecanych przez przepisy ustawy Prawo restrukturyzacyjne, jest uniknięcie ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa. Alternatywą dla tego scenariusza jest restrukturyzacja w drodze zawarcia układu z wierzycielami. Jak to osiągnąć?

— Przez przygotowanie planu restrukturyzacyjnego wskazującego wierzycielom i sądowi aktualną sytuację spółki, przyczyny kryzysu, realne i wiarygodne sposoby wyjścia z kryzysu, związane z nimi koszty, rodzaje i źródła finansowania, prognozy wyników oraz harmonogram wdrożenia działań naprawczych — wylicza Małgorzata Anisimowicz.

Alternatywy dla upadłości

Kształt układu firmy w kryzysie z jej wierzycielami wynika z wnioskowanego przez nią rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego. Zawarcie układu może nastąpić na cztery sposoby. Pierwszy to postępowanie o zatwierdzeniu układu – prowadzone bez udziału sądu. Drugim jest przyspieszone postępowanie układowe, gdy suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nie przekracza 15 proc. sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Trzeci to postępowanie układowe, stosowane w przypadku przekroczenia 15 proc. wierzytelności spornych. Czwarty zaś, to postępowanie sanacyjne. Przystępując do negocjacji o zawarcie układu, zarząd firmy ma zapewnić realizację dwóch celów: spłacenie wierzytelności i zapewnienie firmie perspektyw na przezwyciężenie kryzysu i wyjście na prostą.

— Cele te nie są sprzeczne, a wręcz odwrotnie. Wprawdzie wierzyciele chcą spłaty swoich zobowiązań, ale firma chce przezwyciężyć kryzys i dalej się rozwijać. To jest właśnie płaszczyzna, na której działamy jako doradca restrukturyzacyjny. Pomagamy firmie w kłopotach dokonać restrukturyzacji, czyli takich zmian w obszarze jej funkcjonowania, dzięki którym będzie zdolna wypracować środki niezbędne do spłaty wierzytelności i umożliwiające jej rozwój — tłumaczy Małgorzata Anisimowicz.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wierzyciele, widząc, że ich dłużnik współpracuje z doradcą restrukturyzacyjnym, wprowadza głębokie zmiany i zaczyna spłacać wierzytelności, również wykazują skłonność do współdziałania z doradcą restrukturyzacyjnym, poznania alternatywy dla możliwej upadłości i wspierania na swój sposób realizacji scenariusza przezwyciężenia kryzysu.

— Słowo „alternatywa” ma duże znaczenie dla nas wszystkich. Opanowanie sytuacji kryzysowej, stworzenie propozycji układowych, które mają oparcie w realiach działania przedsiębiorstwa, są sukcesem zarówno dla firmy dłużnika, dla jej wierzycieli, jak i dla skarbu państwa, gdyż pracodawca, rozwijając swoje przedsiębiorstwo, płaci podatki — przekonuje Małgorzata Anisimowicz.

Interes wierzycieli

Powodzenie działań restrukturyzacyjnych i układowych to pochodna interdyscyplinarnej wiedzy (ekonomicznej, prawniczej, w zakresie zarządzania) całego zespołu ekspertów i praktyków wspierających firmę w przygotowaniu strategii powrotu do efektywnego działania. Istotne znaczenie ma także ciągła i wyczerpująca komunikacja firmy z jej wierzycielami w trakcie całego postępowa-nia restrukturyzacyjnego.

— Komunikacja należy do kluczowych działań w pracach przedsiębiorstwa, a także wspierającej go firmy wyspecjalizowanej w doradztwie i restrukturyzacji. Wyraża się ona w ciągłym przedstawianiu aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa, wskazywaniu źródeł finansowania jego bieżącej działalności, możliwości wypracowania zysku, a przede wszystkim w symulacji spłaty wierzytelności — objaśnia Małgorzata Anisimowicz.

Ustawa Prawo restrukturyzacyjne z 2016 r. zapewniła większy wpływ wierzycieli na sposób prowadzenia postępowania restrukturyzacyjnego, zwiększyła kompetencje Rady Wierzycieli i tak zmieniła sposób liczenia głosów nad układem, że zapewnia wierzycielom różne sposoby ochrony ich interesów.

Partner publikacji PMR Restrukturyzacje

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: POL

Polecane