Utrzymaj standard lokalnych dróg

Zespoły budowlańców szykują rekomendacje dotyczące m.in. finansowania tras samorządowych. Proponują kontrakty na ich utrzymanie, wzorowane na GDDKiA

Budowlani eksperci i przedsiębiorcy utworzyli pięć zespołów przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Ich zadaniem jest przygotowanie dla urzędników wskazówek, rekomendacji dotyczących zmian prawnych, technologicznych, kontraktowych i finansowych, które pozwolą sprawnie zrealizować program Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Ciekawostką jest to, że zespoły będą szukać rozwiązań możliwych do zastosowania nie tylko na trasach zarządzanych przez tę instytucję, ale także na innych drogach publicznych — także samorządowych. — To sieć licząca ponad 300 tys.

km dróg, podczas gdy GDDKiA zarządza kilkunastoma tysiącami. Zaproponowaliśmy więc, by opracowując rekomendacje, wziąć pod uwagę wszystkie drogi publiczne, a nie tylko trasy szybkiego ruchu — mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa i członek komitetu sterującego pracą zespołów.

Wyższy standard

Pierwsze pomysły dotyczące dróg lokalnych już się pojawiają.

— Warto rozważyć na przykład tzw. obszarowe kontrakty w formule „utrzymaj standard”. GDDKiA stosuje model kilkuletnich kontraktów utrzymaniowych, z góry wyznaczając standardy jakościowe dla poszczególnych odcinków. W przypadku dróg samorządowych można zastosować podobny system dla sieci w jakimś regionie, a nie tylko dla fragmentu trasy — mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB) i przewodniczący zespołu odpowiadającego za rekomendacje finansowe.

Przypomina, że GDDKiA dzięki utrzymaniu dróg z modelu „utrzymaj standard” oszczędza rocznie około 20 proc. Gdyby samorządom także udało się osiągnąć podobne oszczędności, mogłyby przeznaczyć je na przykład na modernizację infrastruktury. Zyskaliby też kierowcy, bo system „utrzymaj standard” gwarantuje wyższą jakość i dostępność tras. Wykonawcy muszą bowiem stosować się do restrykcyjnych wymogów dotyczących odśnieżania, jakości nawierzchni itp. Samorządowcy nie mówią nie.

— O nowych pomysłach jeszcze nie słyszeliśmy, ale każda inicjatywa, która pozwoli lepiej finansować drogi, jest przez nas mile widziana — mówi Marek Miesztalski, skarbnik Mazowsza. Podkreśla jednak, że skoro zespoły będą także omawiać sprawy związane z lokalną siecią drogową, warto, aby do konsultacji zaprosiły także samorządowców. Obecnie bowiem nie są oni reprezentowani w zespołach. Pomysł zdecydowanie spodobał się potencjalnym wykonawcom.

— To krok we właściwym kierunku, który zapewniłby stabilne i atrakcyjne kontrakty dla takich firm, jak należące do naszej grupy FB Serwis. Nie sądzę jednak, by utrzymanie dróg lokalnych w modelu „utrzymaj standard” było tańsze niż obecnie, ponieważ teraz jakość zarządzania drogami przez samorządy jest bardzo niska. W modelu „utrzymaj standard” będzie ona znacznie wyższa, trudno więc oczekiwać, by była tańsza — uważa Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Dopracować system

Barbara Dzieciuchowicz przekonuje natomiast, że zanim stosowany w GDDKiA system zostanie przeniesiony na grunt samorządowy, trzeba go dopracować.

— Pierwotnie kontrakty „utrzymaj standard” były zawierane przez dyrekcję na partnerskich warunkach. Teraz natomiast często zdarza się, że specyfikacje przetargowe i zapisy umów są nieprecyzyjne i w efekcie wykonawcy ponoszą pełną odpowiedzialność za jakość utrzymywanych dróg, co prowadzi do sporów z zamawiającymi. Najpierw więc musimy doprecyzować dokumenty przetargowe i kontraktowe, a później proponować rozszerzenie systemu na pozostałe drogi publiczne — mówi Barbara Dzieciu chowicz.

Jej zdaniem, warto też zmienić długość obowiązywania kontraktów. Obecnie GDDKiA podpisuje 6-letnie umowy.

— Tymczasem instytucje finansowe preferują 5-letnie okresy gwarancyjne, co wielu przedsiębiorcom utrudnia zdobycie i realizację kontraktu — dodaje Barbara Dzieciuchowicz. Zapewnia również, że oprócz zasad dotyczących zarządzania siecią warto także opracować rekomendacje dotyczące długofalowego, budżetowego wsparcia samorządowej sieci oraz kompleksowy, rządowy program funkcjonowania wszystkich dróg publicznych. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Utrzymaj standard lokalnych dróg