Venture Capital 3.0?

PIOTR ĆWIK dyrektor inwestycyjny Krajowy Fundusz Kapitałowy
opublikowano: 22-05-2012, 00:00

KOMENTARZ

PIOTR ĆWIK dyrektor inwestycyjny Krajowy Fundusz Kapitałowy

Niedawno zainaugurował działalność JuupStore.pl — pierwszy w Polsce niezależny serwis z aplikacjami na telefony komórkowe, wzorowany na App store firmy Apple. W ten klasyczny start-up zainwestował jeden z funduszy venture capital (VC) KFK, utworzony z grupą MCI — Helix Ventures Partners.

Poproszony podczas konferencji prasowej o komentarz na temat skłonności funduszy VC do inwestowania w branży aplikacji mobilnych, zacząłem zastanawiać się nad tym od drugiej strony — na ile to inwestorzy finansowi są gotowi na projekty z zakresu technologii mobilnych i internetowych. Pytanie zdaje się być trywialne, a twierdząca odpowiedź oczywista, ale czy na pewno?

Obecne czasy, w których technologiczne trendy konsumenckie często kreują osoby kilkunastoletnie, rozumienie zastosowania nowych technologii staje się pochodną zmian pokoleniowych.

Portale społecznościowe przeniosły znaczącą część naszego życia do przestrzeni wirtualnej, a podstawowym narzędziem poruszania się w tej, jak i w rzeczywistej przestrzeni, coraz bardziej staje się telefon komórkowy, wyposażony w niezliczoną liczbę aplikacji. Do niedawna ich użyteczności nie byliby w stanie przewidzieć ani specjaliści, ani twórcy literatury fantastycznej. Najmłodsze pokolenie korzysta z nich natomiast w sposób intuicyjny.

Mało tego, młodzi ludzie nie tylko żądają od rynku tych rozwiązań, ale coraz częściej sami je dostarczają. Wiele wskazuje na to, iż w niedługim czasie będziemy mieli do czynienia z fenomenem 20-letnich, ZERO-CAPEX’owych (jak ich określam) seryjnych przedsiębiorców.

W sytuacji gdy zdolny uczeń jest w stanie w krótkim czasie za pomocą komputera, będącego już dobrem pierwszej potrzeby, stworzyć coś, co w tydzień osiągnie kilkanaście milionów odsłon na YouTube, a następnie zostanie kupione za kilka milionów dolarów — takich przedsiębiorców nowej ery będzie przybywać. Oczywiście upraszczam, ale czasy, w których miarą sukcesu było zbudowanie fabryki, minęły (chyba) bezpowrotnie.

Jak w takim razie powinni zachowywać się inwestorzy? Założenie i zyskowne wyjście z firmy budowanej przez całe życie oraz inżynieria finansowa mogą okazać się kompetencjami niewystarczającymi, aby rozpoznać potencjalnego drugiego Skype’a czy Facebooka i pomóc mu w rozwoju na skalę globalną. Coraz częściej w zespołach zarządzających funduszami VC będą musiały pojawiać się obok finansistów i przedsiębiorców osoby o gruntownym doświadczeniu technologicznym, często stosunkowo młode.

Tak jak w przypadku Web 3.0, czyli kolejnej ewolucji internetu, zakładającej m.in. zastosowanie sztucznej inteligencji i wyszukiwania semantycznego, tak konieczne stanie się nowe podejście do inwestowania, nazwane przeze mnie Venture Capital 3.0.

Zakłada ono dogłębne, często intuicyjne i mocno wyspecjalizowane rozumienie przedmiotu biznesu — właściwe dla emocjonalnego kreowania funkcjonalności, stale skracającego się cyklu życia produktu oraz modelu przychodowego, w którym coraz częściej ostateczny odbiorca produktu/usługi to nie ten, który płaci.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PIOTR ĆWIK dyrektor inwestycyjny Krajowy Fundusz Kapitałowy

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu