Vercom rozpoczął zakupy od Polski

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-07-07 10:33

Technologiczna spółka z GPW wzmocniła pozycję w regionie, przejmując e-mail marketera FreshMail. Na akwizycje zostało jej jeszcze ponad 150 mln zł ze 180 mln zł pozyskanych z emisji akcji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w którą firmę, ile i dlaczego zainwestował Vercom
  • jaka jest skala biznesu przejętej przez niego spółki

Vercom debiutował w maju na GPW z jasnym celem — zebrać kapitał na przejęcia, które pozwolą mu zostać liderem Europie Środkowej i Wschodniej, a następnie budować globalną pozycję. Oferuje platformę w modelu CPaaS (Communications Platform-as-a-Service), która umożliwia firmom zautomatyzowany kontakt z klientami m.in. poprzez SMS, komunikatory i mejle. Właśnie zwiększył kompetencje w ostatnim z tych kanałów.

Nawet 30 mln zł na inwestycję we FreshMail

6 lipca Vercom kupił 100 proc. udziałów w krakowskiej spółce FreshMail, świadczącej usługi e-mail marketingu dla małych i dużych firm, w tym Decathlon, Multikino i Orange. W 2019 r. miała 12,9 mln zł przychodów (+3,3 proc. r/r) oraz 0,5 mln zł straty netto i operacyjnej (0,8 mln zł w 2018 r.). W ubiegłym roku zwiększyła sprzedaż do 14 mln zł.

Vercom zapłacił 27,8 mln zł (2,8 mln zł to gotówka na koncie przejmowanej spółki). Może dołożyć jeszcze maksymalnie 2 mln zł w przypadku osiągnięcia przez FreshMail określonych wyników w latach 2021-22.

„Dzięki transakcji rozszerzamy bazę o ponad 6,5 tys. klientów, co umożliwia mocne synergie cross-sellingu naszych komplementarnych kanałów komunikacji, w szczególności SMS, ale również push i OTT. Dostrzegamy także znaczące synergie kosztowe i przychodowe związane ze zwiększeniem rentowności biznesu FreshMail” — powiedział Krzysztof Szyszka, prezes Vercomu, cytowany w komunikacie prasowym.

Szeroki ogląd:
Szeroki ogląd:
Vercom, którym kieruje Krzysztof Szyszka, nie ogranicza się do Europy Środkowo-Wschodniej. W sprawie przejęć rozmawia też z firmami z Europy Zachodniej, a nawet zza oceanu.
materiały prasowe

Vercom na fali wzrostu

Vercom informuje, że jego średnioroczny wzrost przychodów w ciągu ponad 15 lat działalności wynosi prawie 50 proc. W 2020 r. miał, uwzględniając ubiegłoroczne przejęcie za około 40 mln zł czeskiej firmy ProfiSMS, 143,6 mln zł przychodów (+84,3 proc. r/r), 28 mln zł zysku operacyjnego (+69,7 proc.), 31,2 mln zł na poziomie EBITDA (+64,2 proc.) i 23 mln zł netto (+58,6 proc.). Podkreśla, że wartość rynku CPaaS wzrasta co roku o około 30 proc. i takie tempo powinno się utrzymać przez kilka lat, a sam chce rosnąć co najmniej równie szybko.

Wartość oferty publicznej spółki, stanowiącej 6,91 proc. kapitału, wyniosła 225 mln zł. 180 mln zł Vercom pozyskał z emisji akcji, przede wszystkim na akwizycje. Kurs wzrósł w ciągu dwóch miesięcy o około 2 zł — do ponad 54 zł w porównaniu z 45 zł w IPO. Jego większościowym akcjonariuszem pozostaje notowana na GPW grupa R22.