2024 r. był trudny dla Grupy Volkswagena. Na świecie dostarczono klientom nieco ponad 9 mln aut marek wchodzących w skład grupy (m.in Volkswagen, Audi, Škoda, Seat, Cupra, Porsche), czyli o 2,3 proc. mniej niż rok wcześniej.
- Cała branża motoryzacyjna ma za sobą ciężki rok. Tylko w Europie sprzedano o ponad 2 mln samochodów mniej niż przed wybuchem pandemii - mówi Carla Wentzel, prezes Volkswagen Group Polska.
Grupa sporo straciła na kluczowym (drugim dla siebie) rynku, czyli w Chinach. W minionym roku sprzedano tam niespełna 2,93 mln aut, a to o 10 proc. mniej niż rok wcześniej. Sytuację ratuje stabilna pozycja koncernu w Europie Zachodniej (sprzedaż na poziomie 3,3 mln, co oznacza spadek o 0,4 proc. r/r) oraz wzrost w Europie Centralnej i Wschodniej (0,5 mln; +2 proc r/r), Ameryce Północnej (1,06 mln;+6 proc. r/r), Ameryce Południowej (0,6 mln;+15 proc, r/r) czy na Bliskim Wchodzie i w Afryce (0,4 mln; +6 proc. r/r).
Globalny spadek sprzedaży samochodów grupa tłumaczy sytuacją gospodarczą oraz rosnącą presją ze strony chińskiej konkurencji.
Grupa zanotowała również spadek w segmencie aut czysto elektrycznych. W minionym roku dostarczyła 744,8 tys. takich samochodów (co oznacza udział w sprzedaży na poziomie 8 proc.), czyli o 3,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Powodem są m.in zmiany dotyczące polityki wspierania zakupu elektryków, w tym ograniczenie lub wstrzymanie subwencji. Najpopularniejszym, w ujęciu globalnym, autem na prąd grupy jest VW ID.4/ID. 5. W 2024 r. do klientów trafiło 182 tys. sztuk tego modelu.
Polski odział Grupy Volkswagena (Volkswagen Group Polska - VGP) zamknął rok z wynikiem prawie 148,2 tys. dostarczonych samochodów (+15 proc. r/r), stając się tym samym największym dystrybutorem aut na naszym rynku, z udziałem na poziomie 27 proc. VGP wyprzedza pod tym względem Toyotę (udział 21 proc.) i Hyundaia Motor (12 proc.)
- Od momentu założenia spółki w 2012 r. utrzymujemy pozycję największego importera w Polsce. Rekordowy w historii spółki był 2018 r., kiedy to z salonów marek VGP wyjechało na polskie drogi ponad 154 tys. osobowych aut, a udział w rynku przekroczył 29 procent. Łącznie dostarczyliśmy na polski rynek już ponad 1,5 mln samochodów - mówi Carla Wentzel.
Polską sprzedaż grupy ciągnie Škoda. W 2024 r. do klientów trafiło ponad 60,1 tys. aut tej marki, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Volkswagen dostarczył 38,4 tys. aut (+13 proc. r/r), Audi 29,5 tys. (+12 proc. r/r). Marka ta została liderem polskiego segmentu premium. Sprzedaż grupy uzupełniło też prawie 16,4 tys. aut Seat i Cupra (+21 proc. r/r), 6,1 tys. samochodów spod szyldu VW to samochody dostawcze (+5 proc. r/r) a ponad 4,1 tys. (-4 proc.) to modele Porsche. Ta ostatnia marka od 1 stycznia 2025 r. nie jest już częścią VGP.
Jak w Polsce sprzedają się auta elektryczne marek wchodzących w skład grupy? Znacznie gorzej niż na świecie. W 2024 r. wydano klientom nieco ponad 2,4 tys. takich samochodów. To jedynie 1,6 proc. sprzedaży. Jednocześnie to prawie aż o 40 proc. mniej niż rok wcześniej.
Tak duży spadek sprzedaży aut na prąd grupa, podobnie jak inni producenci, przypisuje przede wszystkim zawieszeniu i późniejszemu wstrzymaniu tzw. ścieżki leasingowej z programu Mój elektryk. W Polsce 80 proc. sprzedaży aut elektrycznych zawdzięczamy firmom, które w sierpniu 2024 r. zostały w praktyce wykluczone z systemu dopłat.
Najpopularniejszymi elektrykami VGP w naszym kraju były w 2024 r:. Audi Q4 e-tron (702 szt.), VW ID. Buzz (211), VW ID.7 (207), Skoda Enya iV (201) i VW ID.4 (178).
Jakie VGP ma plany na 2025 r.? Podobne jak konkurencja. Marki Grupy muszą zwiększyć udział w sprzedaży samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, by sprostać zaostrzonym od 1 stycznia 2025 r. normom emisji.
- Łącznie na ten rok zaplanowaliśmy tuzin premier, z czego spora część będą to aura elektryczne i hybrydy plug-in - zdradza Carla Wenzel.
Będzie to m.in nowa generacja jednego z bestsellerów Volkswagena - model T-roc. Do sprzedaży trafi też elektryczna skoda Kaeoq oraz zupełnie nowe generacja absolutnego bestsellera (tak globalnego jak i polskiego) Audi - model Q5, dostępny także jako hybryda plug-in.
Grupa Volkswagen jest jednym z wiodących producentów samochodów na świecie, jej siedzibą jest Wolfsburg w Niemczech. Posiada 114 zakładów produkcyjnych w 19 krajach europejskich i 10 krajach obu Ameryk, Azji i Afryki. Zatrudnia ok. 684 tys. pracowników. Pojazdy Grupy są sprzedawane w ponad 150 krajach.
W 2023 r. łączna liczba pojazdów dostarczonych klientom przez Grupę na całym świecie wyniosła 9,2 mln (2022: 8,3 mln). Przychody ze sprzedaży Grupy w 2023 r. wyniosły 322,3 mld EUR (2022 r.: 279,1 mld EUR).
