VOLKSWAGEN ROZMAWIA O INWESTYCJI W DAEWOO...

Paweł Janas
27-10-2000, 00:00

VOLKSWAGEN ROZMAWIA O INWESTYCJI W DAEWOO...

...zaś Skarb Państwa nie ma zamiaru odkupić udziałów w żerańskiej fabryce

BEZ DRASTYCZNYCH POSUNIĘĆ: Edward Nowak, wiceminister gospodarki, nie wyobraża sobie zamknięcia fabryk Daewoo w Polsce. fot. GK

Wiceminister gospodarki, Edward Nowak, wykluczył możliwość odkupienia udziałów w Daewoo-FSO przez Skarb Państwa. Pojawił się natomiast nowy chętny na zakup — przynajmniej części — lubelskiej fabryki koncernu. Jest nim Volkswagen.

Edward Nowak, wiceminister gospodarki, poinformował, że rząd nie zamierza wykorzystać w sposób szczególny tzw. złotej akcji, dającej mu prawo do strategicznego wpływania na losy Daewoo-FSO.

— Takie działanie byłoby niezbędne tylko w przypadku próby zmiany profilu produkcji przez Daewoo, lub planów zamknięcia zakładu. Złota akcja daje nam jednak prawo do upominania się o swoje prawa — mówi Edward Nowak.

Jego zdaniem, pomysł odkupienia przez polskie władze udziałów w Daewoo-FSO jest niedobry. Państwa nie stać na taką operację.

— Sam proces zarządzania rozległym majątkiem jest bardzo skomplikowany, a model centralnego sterowania gospodarką nie sprawdził się — ucina spekulacje Edward Nowak.

Minister ujawnił natomiast, że przejęciem przynajmniej części lubelskiej fabryki Daewoo jest zainteresowany Volkswagen.

— Toczą się rozmowy — ujawnił jedynie Edward Nowak.

Według niego, Daewoo Motor brakuje 50 mln USD na dokończenie budowy nowego zakładu.

Dalekowschodnie nadzieje

Za niecałe dwa tygodnie polska delegacja jedzie do Korei, aby przedyskutować przyszłość zarówno zakładów na Żeraniu, jak i całego Dae-woo w Polsce. W skład delegacji wejdą wiceminister Edward Nowak, Rafał Zagórny, wiceminister finansów, Janusz Woźniak, wiceprezes zarządu Daewoo-FSO, oraz prawdopodobnie osoba z zarządu Lubelskiego Daewoo Motor. Według Edwarda Nowaka, wizyta ma trzy podstawowe cele. Polska delegacja chce się przyjrzeć przebiegowi negocjacji w sprawie sprzedaży Daewoo Motor Co. Zamierza również monitować w sprawie niewywiązania się przez Daewoo ze wszystkich zobowiązań inwestycyjnych w Polsce. Polacy chcą również, aby zaprezentowano plan restrukturyzacji Daewoo w Korei i w Polsce. Minister liczy na wsparcie procesu restrukturyzacji przez Koreańczyków.

— Będziemy rozmawiać z członkami zarządu Daewoo, przedstawicielami wierzycieli, z kierownictwem Koreańskiego Banku Rozwoju oraz członkami rządu koreańskiego — mówi Edward Nowak.

Potwierdził, że niewykluczone jest zaangażowanie Hyundaia.

— Jeśli będzie jakiś sygnał ze strony tego koncernu, chętnie podejmiemy rozmowy — zaznacza Edward Nowak

Problem społeczny

We wszystkich zakładach Daewoo w Polsce pracuje 24 tys. osób. Według szacunków Ministerstwa Gospodarki, wraz z pracownikami sieci dealerskich i kooperantami liczba osób pracujących na rzecz Daewoo wynosi 50-55 tys. W przypadku ewentualnych redukcji zatrudnienia w fabrykach rząd nie będzie w specjalnie interweniował. Jego działania ograniczą się do zapewnienia zwalnianym wsparcia o charakterze socjalnym.

Edward Nowak nie wyklucza możliwości udzielenia przez rząd gwarancji na planowane przez Daewoo (a obecnie zawieszone) uruchomienie produkcji silników na Żeraniu. Jednak dopiero po restrukturyzacji firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / VOLKSWAGEN ROZMAWIA O INWESTYCJI W DAEWOO...