Volvo otwiera hub technologiczny w Polsce

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-02-27 12:49

Producent samochodów, który do 2030 r. zamierza być marką w pełni elektryczną, otwiera w Polsce czwarte na świecie centrum technologiczne. Rekrutacja już ruszyła.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Gdzie będzie centrum Volvo
  • Ile osób zatrudni
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Volvo Cars otwiera hub technologiczny w Krakowie.

– Do 2025 r. zatrudnimy 500-600 inżynierów. Potem centrum może urosnąć – mówi Jim Rowan, prezes Volvo Cars.

Inwestycje technologiczne są związane z planami Volvo Cars, by do 2030 r. mieć w ofercie wyłącznie elektryczne samochody.

Takiej inwestycji dawno w Polsce nie było.

– Planowane przez Volvo centrum to największa tego typu inwestycja w ostatnich pięciu latach. Projekt obsługiwaliśmy od połowy ubiegłego roku. W grę wchodziły miasta z całego świata. Firma nie ubiegała się o grant na ten projekt – mówi Monika Grzelak, wicedyrektor centrum inwestycji Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Przedstawiciele Volvo Cars nie podają, jak centrum będzie rosło po 2025 r.

– Chcemy zwiększać nasze technologiczne kompetencje, które dziś oustoursujemy. Jeśli okaże się, że możemy znaleźć dobrych pracowników, będziemy dalej rozwijać krakowskie centrum – mówi Hanna Fager, global head of corporate functions w Volvo Cars.

To czwarte na świecie centrum technologiczne Volvo. Takie ośrodki firma ma w Szwecji w Lund i Sztokholmie oraz w Indiach w Bangalore. Dwa centra R&D Volvo znajdują się natomiast w Goteborgu i Szanghaju. Wszystkie ośrodki zatrudniają ponad 4 tys. inżynierów.

Komputer na kółkach
Komputer na kółkach
Jesteśmy firmą zorientowaną na cel i technologię, więc nasza nowa generacja samochodów Volvo będzie czymś więcej niż tylko transportem. Będą to komputery na kołach, zaprojektowane tak, aby można je było aktualizować zdalnie za pomocą nowego oprogramowania. Oznacza to, że nasz krakowski hub technologiczny i rozwój własnych możliwości w zakresie tworzenia oprogramowania są kluczem do naszego przyszłego sukcesu – mówi Jim Rowan, prezes Volvo Cars.

Rekrutacja już trwa, panie mile widziane

Rekrutacja już ruszyła. Wczoraj na stronie jobs.volvocars.com pojawiły się pierwsze oferty pracy na stanowiska: senior embedded software engineer, senior test engineer i system architect.

– Chcemy agresywnie zatrudniać w I i II kwartale i do końca roku mieć 100-120 pracowników – mówi Hanna Fager.

Polskie centrum będzie się specjalizować w czterech obszarach: core computing unit (centralna jednostka przetwarzania), user experience (interface w samochodzie, np. za kierownicą czy na panelu radia), bezpieczeństwem (lidar) oraz przetwarzaniem danych. Zajmie się rozwojem oprogramowania w podstawowych technologiach bezpieczeństwa opartych na zrozumieniu przyczyn wypadków, algorytmy percepcji i wspomagania kierowcy, oprogramowanie do autonomicznej jazdy, opracowaniem funkcji łączności nowej generacji i wsparciem prac rozwojowych przez analitykę danych.

– Chcemy zbudować różnorodny zespół – pod względem wieku, nacji czy płci. W Volvo Cars kobiety stanowią 30 proc. zatrudnionych, w różnych obszarach jest ich więcej lub mniej, ale różnorodność gwarantuje większą innowacyjność – mówi Hanna Fager.

Nie ma jeszcze umowy na wynajem biura

Volvo szuka biura w centrum Krakowa.

– To najdogodniejsza lokalizacja, a zależy nam na zatrudnieniu pracowników na długi czas. Jeszcze nie podpisaliśmy umowy z najemcą biura. W przyszłości nie wykluczamy kupna powierzchni biurowej – mówi Hanna Fager.

Kraków jest najważniejszym polskim miastem dla sektora nowoczesnych usług biznesowych. W ubiegłym roku pracowało tam 92,7 tys. osób, podczas gdy w drugiej pod tym względem Warszawie 82,6 tys. W dawnej stolicy Polski działa ponad 260 centrów usług, więcej jest tylko w Warszawie (ponad 330). W centrach IT pracuje w Krakowie 17,9 tys. osób, a w centrach B+R 11,5 tys. osób.

„Miasto jest wschodzącym centrum technologicznym, z szeroką siecią firm technologicznych w regionie. Posiada również duży sektor telekomunikacyjny, który był bogatym źródłem rekrutacji w innych lokalizacjach, gdzie mamy centra inżynieryjne. Ponadto, podczas gdy inne duże, globalne firmy technologiczne są obecne w Polsce, wiele z nich nie odkryło jeszcze Krakowa. Będziemy pierwszym producentem samochodów ze znaczącą obecnością inżynierów, co sprawia, że jest to doskonała lokalizacja dla naszego nowego Tech Hubu. Teraz zaczniemy budować sieci kontaktów i szukać talentów, aby nasze nowe biuro mogło zacząć działać do końca roku” – brzmi komunikat Volvo Cars.