VRG: sprzedaż odzieży gorsza niż w pandemii

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-07-04 16:46

Modowej grupie chcącej rosnąć dwucyfrowo przychody w czerwcu spadły. Nie pomógł nawet wyraźny wzrost w segmencie jubilerskim pod szyldem W.Kruk.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak spółka tłumaczy drastyczny spadek przychodów w czerwcu w segmencie odzieżowym
  • jak dynamika w całym półroczu ma się do celu przyjętego w strategii
  • jak kondycję VRG ocenia analityk
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wzrost przychodów z 1,3 mld zł w 2022 r. do 1,9 mld zł w 2025 r. – to jeden ze strategicznych celów notowanego na GPW VRG, który wymaga dwucyfrowego średniorocznego wzrostu. Po pierwszym półroczu do tego daleko, sprzedaż wzrosła według szacunków o 2,9 proc. r/r do 602,4 mln zł.

Luksusowe marki lepiej od środka

Wyraźny spadek właściciel marek Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler i W.Kruk zanotował w czerwcu segmencie odzieżowym. Przychody skurczyły się o 22,1 proc. do 49,7 mln zł – to mniej niż w pandemicznym roku 2020 (52,1 mln zł). Łączna sprzedaż spadła „tylko” o 8,3 proc. do 102,6 mln zł dzięki 10-procentowemu wzrostowi w segmencie jubilerskim do 52,8 mln zł.

– Dobre wyniki sprzedażowe wypracowują nasze marki osadzone w segmencie dóbr luksusowych: W.Kruk w jubilerce oraz Deni Cler w odzieżówce. Jednocześnie odczuwamy ograniczenie ruchu w sklepach stacjonarnych i w konsekwencji odnotowaliśmy mniejszy popyt na ofertę naszych marek „środka”. Stąd słabszy rok do roku wynik segmentu odzieżowego. Liczymy, że sytuacja zmieni się po wakacjach, wraz z poprawą otoczenia ekonomicznego – komentuje Janusz Płocica, prezes VRG.

Biżuteria cenniejsza od ubrań:
Biżuteria cenniejsza od ubrań:
VRG, którym kieruje Janusz Płocica, w ostatnim czasie lepiej niż w segmencie odzieżowym radzi sobie lepiej w jubilerskim, który w tym roku przynosi większość przychodów. Spółka podkreśla, że wysokiej sprzedaży marki W.Kruk w czerwcu sprzyjały takie uroczystości jak chrzciny, zaręczyny, czy śluby.
Paweł Ulatowski

Wyraźny spadek w e-commerce

Spadek ruchu w sieci stacjonarnej (giełdowa spółka ma ponad 500 sklepów o łącznej powierzchni ok. 52 tys. m kw.) może tylko częściowo uzasadniać dwucyfrowe zmniejszenie się przychodów w segmencie odzieżowym. Sprzedaż internetowa spadła w czerwcu w grupie jeszcze wyraźniej, o jedną trzecią – z 15 do 10,1 mln zł. W efekcie jej udział zmniejszył się z 13,4 do 9,8 proc.

W pierwszym półroczu przychody z kanału e-commerce skurczyły się o jedną czwartą do 66,6 mln zł. Dodatnią dynamikę łącznej sprzedaży spółka zawdzięcza segmentowi jubilerskiemu, który urósł o 11,5 proc. do 310 mln zł. W odzieżówce spadek od początku roku jest 4,9-procentowy. Na plus spółka może zanotować zmianę marży brutto: w czerwcu wzrosła z 55,2 do 56,6 proc., a narastająco z 54 do 54,2 proc. Strategiczny cel na 2025 r. to 56-57 proc.

Analityk: w odzieży coraz gorzej, W.Kruk na plus

Seweryn Żołyniak, analityk BM Banku Millennium, jest negatywnie zaskoczony poziomem sprzedaży odzieżówki VRG w czerwcu. Co prawda spodziewał się spadku r/r w związku z wysoką bazą – w II kw. 2022 r. wróciły po pandemii imprezy okolicznościowe, a wraz z nami odżył popyt na produkty grupy. Jednak nawet biorąc pod uwagę to oraz mniejszą siłę konsumenta, oczekiwał przynajmniej 55-60 mln zł.

– Na usprawiedliwienie spółki działa wyższa r/r marża brutto – wnioskuję, że VRG postanowiło sprzedawać mniej za więcej. Niższa w ujęciu r/r była też prawdopodobnie powierzchnia sprzedaży segmentu – na koniec pierwszego kwartału spadła ona o 3,9 proc. i wygląda na to, że w drugim kwartale doszło do zamknięcia kolejnych salonów. Zamknięcia na początku roku wynikały z decyzji franczyzobiorców niezadowolonych z wyników lokali – mówi Seweryn Żołyniak.

Przypomina, że firma zawarła w czerwcowej strategii na lata 2023-25 transformację segmentu odzieżowego w celu poprawy sprzedaży i rentowności.

– Liczymy na szybkie przemiany, ponieważ kondycja segmentu odzieżowego wygląda coraz gorzej. Podkreślić trzeba jednak dobrą sytuację w segmencie jubilerskim, który ciągnie wyniki całej grupy. W naszej ocenie dziś przynajmniej 75 proc. wyceny VRG wynika z wartości sieci W.Kruk – podsumowuje Seweryn Żołyniak.