VW Bank został nowym liderem rynku kredytów

Urszula Chojnacka
opublikowano: 15-01-2002, 00:00

W ubiegłym roku sześć polskich autobanków podpisało 54,1 tys. umów wartości 1,16 mld zł. Trwający od ponad dwóch lat kryzys na rynku samochodowym wpłynął na wyraźne obniżenie wyników. Wyjątkiem jest Volkswagen Bank Polska, który zwiększył akcję kredytową o ponad 30 proc. i wyprzedził FIAT Bank Polska.

Banki samochodowe już drugi rok z kolei dotkliwie odczuwają recesję panującą na rynku motoryzacyjnym. Sześć z działających w Polsce banków samochodowych odnotowało w 2001 r. akcję kredytową na poziomie 1,16 mld zł, podpisując 54,1 tys. umów. Rok wcześniej było to odpowiednio 1,22 mld zł i 65,1 tys. umów.

Stagnacja na rynku aut najbardziej dotknęła FIAT Bank Polska, który stracił pozycję lidera na korzyść Volkswagen Bank Polska. Wartość umów podpisanych przez FBP w ubiegłym roku spadła o 80 proc. Prawie o połowę zmniejszyła się też liczba udzielonych kredytów — sięgnęła 23,4 tys. Tymczasem w 2000 r. włoski autobank podpisał 40 tys. umów kredytowych.

— Nie przewidywaliśmy aż takiego załamania rynku samochodowego. Mamy nadzieję, że w 2002 r. utrzymamy przynajmniej podobną akcję kredytową, jak w ubiegłym roku, lub uda się ją zwiększyć — mówi Grzegorz Jurczyk, członek zarządu FBP.

Nowy lider rynku jest jedynym autobankiem, który może mówić o sukcesie — zwiększył o 33 proc. wartość podpisanych umów kredytowych, a ich liczba wzrosła o ponad 20 proc. Nieznaczny wzrost liczby podpisywanych umów odnotował co prawda także Renault Credit Polska, jednak wartość kredytów firmy spadła o ponad 30 proc.

Duże wzrosty odnotowały DaimlerChrysler Polska i Toyota Bank Polska, w tym wypadku jednak nie można porównywać wyników ubiegłorocznych z wcześniejszymi. Oba banki pojawiły się dopiero w 2000 r.: DaimlerChrysler — w marcu, a Toyota Bank Polska — we wrześniu.

— Jesteśmy zadowoleni z wyników — zapewnia Andrzej Ostrowski, wiceprezes Toyota Bank Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Urszula Chojnacka

Polecane