VWP ZWIĘKSZY PRODUKCJĘ AUT

Bożena Sztonyk
opublikowano: 2000-07-27 00:00

VWP ZWIĘKSZY PRODUKCJĘ AUT

Dzięki inwestycjom VW Poznań stanie się trzecim ośrodkiem motoryzacyjnym w Polsce

CENTRUM: Nowa lakiernia będzie najnowocześniejszą w Polsce. Jest to również największa inwestycja w Wielkopolsce, która przesądzi o tym, że Poznań będzie trzecim ośrodkiem przemysłu motoryzacyjnego w Polsce — mówi Adam Dobieliński, członek zarządu VWP. fot. Piotr Długosz

Volkswagen Poznań zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat zwiększyć produkcję nadwozi do 80 tys. rocznie. Firma chce też zastąpić dotychczasowy montaż 1/3 produkcji, pełną produkcją. W tym celu buduje lakiernię samochodową oraz modernizuje zakład. Łączny koszt inwestycji wynosi ponad 660 mln zł.

Plany inwestycyjne Volkswagena AG zakładają modernizację i rozbudowę poznańskiego zakładu. Niemiecka firma w ciągu najbliższych lat przeznaczy na ten cel 313 mln DEM (660 mln zł). Ponad 2/3 tej sumy pochłonie budowa nowoczesnej lakierni, a 1/3 inwestycje związane z infrastrukturą.

80 tys. nadwozi

— Wzrost sprzedaży samochodów VW Poznań z 3 proc. w latach 1992-93 do około 12 proc. w 1999 r. zadecydował o planach inwestycyjnych i modernizacji, które podjęła pod koniec ubiegłego roku rada nadzorcza Volkswagen AG. Plany te mają na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej VW Poznań — mówi Adam Dobieliński, członek zarządu VWP.

Aby tak się stało, VW Poznań musi skończyć trwającą obecnie budowę nowej lakierni. Jej koszt to prawie 500 mln zł. Rozruch nowej lakierni umożliwi pełną produkcję nie tylko Transportera T4/T5, ale również Skody Felicii i Fabii.

— Zdolność produkcyjna nowej lakierni ma wynieść rocznie około 80 tys. nadwozi. W dalszym ciągu większość samochodów użytkowych będzie przeznaczona na eksport. Zakład będzie zatrudniać — w zależności od popytu na samochody — około 2500 osób — twierdzi Adam Dobieliński.

Czysta ekologicznie

Lakiernia jest budowana w cyklu rocznym. Jej uruchomienie planowane jest na I kwartał 2001 r. Generalnym wykonawcą jest niemiecka firma Dźrr. Prace budowlane na sumę 48 mln zł, jako podwykonawca prowadzi poznańska firma Poz-Building. Z końcem września br. zostaną ukończone główne prace budowlane hali. Lakiernia będzie wyposażona w urządzenia umożliwiające stosowanie lakierów o zmniejszonej zawartości rozpuszczalników metalicznych. Wykorzystanie najnowocześniejszych technologii gwarantuje pełna ochronę środowiska naturalnego.

Dotychczasowa lakiernia VWP pozwala na wyprodukowanie w pełnym cyklu produkcyjnym — z montażem spawalniczym, pełnym zabezpieczeniem antykorozyjnym i procesami lakierniczymi — rocznie około 30 tys. samochodów użytkowych VW Transporter T4, prawie w całości przeznaczonych na eksport — w ubiegłym roku było to 20 tys. sztuk. Pozostałe typy samochodów użytkowych i osobowych należące do koncernu VW (m.in. Skoda Felicia, Skoda Fabia) były i są w Poznaniu montowane.

W roku 1999 Volkswagen Poznań wyprodukował w sumie 74,6 tys. samochodów użytkowych i osobowych przeznaczonych na rynek krajowy i na eksport.