W 2009 r. na drogach zginęło 128 dzieci

PAP
opublikowano: 03-09-2010, 15:27

W 2009 r. w wypadkach drogowych zginęło 128 dzieci, a ponad 5 tys. zostało rannych, dlatego od pierwszego września rusza drugi etap kampanii społecznej "Bezpieczna droga z radarami SpongeBoba", która ma uczyć dzieci jak bezpiecznie poruszać się po drodze.

SpongeBob Kanciastoporty to jeden z popularnych bohaterów kreskówek, znany dzieciom z kanału Nickelodeon. Pierwszy etap kampanii ruszył już w sierpniu. Przy drogach w całym kraju, m.in. w pobliżu przejść dla pieszych, pojawiło się 300 bilbordów z pytaniami dotyczącymi bezpieczeństwa na drogach i obrazkami z SpongeBobem spośród których dzieci mogą wybrać prawidłową odpowiedź.

W środę rozpoczęto drugi etap akcji, w którą włączyli się m.in. policjanci, dziecięcy kanał Nickelodeon, czasopismo "Mamo to ja" i resort zdrowi. Do szkół trafi ponad 50 tys. płyt DVD z programem "Bezpieczna Droga z Radami SpongeBoba". Na płycie, poza materiałem dydaktycznym - filmem, zamieszczono teledysk z piosenką dla dzieci, która również promuje bezpieczeństwo. Jak zaznaczają policjanci, słuchając jej, ucząc się tekstu dzieci w przedszkolach i szkołach będą przyswajały zasady bezpieczeństwa na drodze m.in. nawyk zapinania pasów, noszenia odblasków, przechodzenia przez jezdnię w miejscach dozwolonych i na zielonym świetle.

Bohaterem filmu jest Filip, który na co dzień staje przed wieloma wyborami dotyczącymi poruszania się na drodze. W kluczowych momentach filmu dzieci mają możliwość wybrania jednej z trzech wersji tego, co może zrobić, a wybrane odpowiedzi komentuje SpongeBob.

"Tak naprawdę bezpieczeństwo dziecka zależy od tego, jak my dorośli przygotujemy najmłodszych do odpowiedzialnego uczestnictwa w ruchu drogowym" - podkreślił w środę zastępca Biura Ruchu Drogowego KGP Rafał Kozłowski.

Policjanci, podczas konferencji dotyczącej drugiego etapu akcji, zwracali też uwagę na to, że do wypadków z udziałem dzieci dochodzi częściej w pobliżu ich rodzinnego domu - gdzie czują się bezpieczne, a tym samym w mniejszym stopniu zwracają uwagę na zagrożenia. Rzadziej, tego rodzaju tragedie zdarzają się w pobliżu szkół czy przedszkoli - mówili.

Apelowali też do rodziców, aby nawet w przypadku bardzo krótkich przejazdów samochodem, zawsze przewozili dzieci w fotelikach, przypięte pasami.

W ramach kampanii policjanci będą spotykać się z uczniami szkół i przedszkolakami. Będą im mówić m.in. o przepisach drogowych i rozdawać np. naklejki, w tym odblaskowe, ze SpongeBobem, który jest "ambasadorem" akcji. W każdej szkole i przedszkolu rozwieszone zostaną interaktywne plakaty akcji, by każdego dnia przypominać najmłodszym o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Znajdą się one również w przychodniach rejonowych oraz w wybranych gabinetach pediatrycznych.

Pierwsze takie spotkania odbyły się już w środę w jednej z warszawskich szkół i w przedszkolu. W ich trakcie policjanci zapoznawali dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze przy pomocy quizu z radami SpongeBoba. Uczniowie i przedszkolacy odpowiadali m.in. na pytania co należy zakładać by chronić głowę w trakcie jazdy na rowerze, na jakim świetle można przechodzić przez ulicę, jak się zachować po wyjściu z autobusu szkolnego, gdy chcemy przejść na drugą stronę jezdni. Nagrodami dla wszystkich były plakaty i naklejki z ulubionym bohaterem, co wzbudziło żywą reakcję maluchów.

"Mama i tata zawsze powtarzają mi, że na drodze trzeba uważać. Mam mnóstwo książeczek na ten temat" - mówił PAP jeden z przedszkolaków. Pozostali także zapewniali, że wiedzą jak przechodzić przez jezdnię.

Policjanci po zakończeniu quizu podkreślali, że "są zaskoczeni dużą wiedzą" najmłodszych z tych obu placówek, dotyczącą przepisów ruchu drogowego.

Film, teledysk, można obejrzeć na stronie www.nick.com.pl/radyn. Na dzieci czekają tam też gry i zabawy dotyczące przepisów drogowych. Bezpłatna płyta dvd z filmem i piosenką dołączona zostanie do wrześniowego magazynu "Mamo to ja".

Jak podkreślają policjanci właśnie nieznajomość przepisów ruchu drogowego i brak umiejętności przewidywania zagrożeń powodują, że dzieci często same przyczyniają się do wypadków. W 2009 roku były sprawcami 1593 wypadków drogowych, zginęło w nich 42 dzieci, a 1608 zostało rannych. Najczęstszą przyczyną było nagłe wtargnięcia na jezdnię.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane