Człowiek jest istotą stadną, a więc czymś naturalnym jest dla niego przynależność do kręgu osób o podobnych zainteresowaniach. Zbiorowość daje przestrzeń do wymiany przemyśleń, doświadczeń i realizowania wspólnych celów. Ponadto wielu z nas sądzi, że bycie jej częścią ułatwia życie. Jak przekuć takie podejście w działania wzmacniające biznes?
Biznesowi pomocnicy
Powodów, by utworzyć społeczność wokół przedsiębiorstwa, jest wiele. Może to być chęć otaczania się ludźmi o podobnych aspiracjach oraz wartościach albo potrzeba weryfikacji produktu lub usługi. Sens tworzenia takich grup potwierdziła pandemia - marki ze zbudowanymi społecznościami zdecydowanie lepiej sobie z nią poradziły. Klienci pomagali im, mając poczucie sprawczości i wpływu na dalsze istnienie firmy. Co istotne, grupa wokół marki umożliwia nawiązanie bliższych relacji z klientami i wzmocnienie ich lojalności.
Zbiorowość można zorganizować od podstaw albo dołączyć do grupy już istniejącej i współtworzyć ją jako członek, współorganizator lub sponsor.
– Społeczności pomagają w sprzedaży i zdobywaniu nowych klientów. Właścicielki i właściciele firm, którzy mają odbiorców, mogą otwarcie prosić ich o pomoc w przypadku złych wyników sprzedaży czy o cierpliwość w oczekiwaniu na zamówiony produkt. Ponadto wspierają budowanie silnego wizerunku marki. Wejście na rynek z nowym produktem i pozyskanie nabywców bez posiadanej już grupy wymagałoby więcej czasu i pieniędzy – zwraca uwagę Emilia Bartosiewicz-Brożyna, prezes Lady Business Club.
Dzięki zrzeszeniu klientów w jednym miejscu można działać dwutorowo - poszerzać sieć kontaktów biznesowych przy jednoczesnym nienachalnym promowaniu własnej działalności.

Od czego zacząć
Pierwszym i jednym z najważniejszych elementów przy tworzeniu społeczności jest określenie celu jej budowania. Istotne jest postawienie sobie pytań: dlaczego chcę to zrobić i jakich spodziewam się rezultatów. Równie ważne jest określenie odbiorców, czyli opracowanie profilu docelowego klienta, a także zbadanie ich potrzeb i oczekiwań oraz związanych z tym wyzwań.
– Kreowanie społeczności wymaga zaangażowania, uwagi, dobrej komunikacji i szybkiej reakcji na pytania lub problemy. Konieczne jest określenie jasnych zasad działania, np. tego, czy udział jest płatny, a może powinien być dodatkowym bonusem, np. przy zakupie produktu, czy jest nagrodą, częścią kampanii społecznej. Uczestnik społeczności powinien czuć, że jego głos ma znaczenie i wpływa na działania lub ofertę firmy. Ma być częścią wspólnoty – mówi Emilia Bartosiewicz-Brożyna.
Poznaj program konferencji “Digital Customer Experience”, 2 czerwca 2023, Warszawa >>
Czy social media są niezbędne
Jak kontaktować się z grupą? W świecie dostępu technologicznego najłatwiej jest skorzystać z social mediów, które mają wielu użytkowników, w tym osoby z naszej społeczności. Dużo zależy od charakteru grupy, rodzaju spotkań, celów do osiągnięcia, budżetu i czasu, jaki chcemy przeznaczyć na realizację działań. Najlepszy będzie sposób kontaktu, jaki preferują uczestnicy społeczności.
W celu podtrzymania zaangażowania w grupie ważne są spotkania z uczestnikami.
– Wybrałam sposób stacjonarny w formie wieczorów biznesowych. Pomiędzy nimi spotykamy się indywidualnie, w formie warsztatów i przez social media. Wsłuchuję się w oczekiwania wspólnoty, ale nie oferuję niczego więcej niż jestem w stanie dać, tj. nie angażuję społeczności w dodatkowe projekty, których nie jestem w stanie zrealizować. To ważne, by być konsekwentnym, lojalnym i prawdziwym w tym, co komunikujemy – mówi Anna Słopiecka, właścicielka Agencji Kreatywnej Noble Brand.
Mimo że social media mogą wesprzeć tworzenie społeczności, eksperci polecają budowanie własnych, niezależnych platform, którymi przedsiębiorca w pełni zarządza i ma wpływ na publikowane treści i zakres komunikacji.
– Firmy mogą tworzyć własne portale czy fora internetowe. W Lady Business Club komunikujemy się z członkiniami poprzez wysyłanie regularnych newsletterów, publikowanie ofert czy treści na zamkniętej grupie i komunikatorze. Dajemy dostęp do bazy wiedzy wspierającej rozwój biznesu. Ważna jest także bezpośrednia komunikacja. Nadal odbywają się regularne spotkania, zarówno stacjonarnie, jak i online – wskazuje Emilia Bartosiewicz- Brożyna.
Zadbaj o określenie zasad
Społeczność wokół biznesu wymaga ustanowienia kilku uniwersalnych zasad, m.in. przedstawienia wartości, jakimi kieruje się grupa, sporządzenia skrupulatnego i zrozumiałego regulaminu oraz warunków przynależności. Osoby zarządzające powinny pamiętać, że to one są odpowiedzialne za użytkowników, których wokół siebie gromadzą.
– Stworzyć grupę i spotkania networkingowe może każdy, kto ma pojęcie o realizacji tego typu działań. Ale żeby miejsce stale się rozwijało i by ludzie odczuwali przywiązanie, trzeba świadomej pracy jako lider – zaznacza Anna Słopiecka.