W dobie digitalizacji potrzeba zaufania 3.0

  • Materiał partnera
opublikowano: 27-06-2019, 22:00

Temat zaufania w świecie cyfrowego chaosu był motywem przewodnim tegorocznego Fujitsu World Tour – jednego z największych corocznych roadshow ICT z tysiącami odwiedzających w kilku państwach.

— Według badań Fujitsu 70 proc. liderów biznesu z 9 krajów wskazuje, że jest im trudno ocenić wiarygodność informacji zamieszczonych w sieci. Aż 72 proc. obawia się, że organizacje wykorzystują dane personalne bez zezwolenia, natomiast prawie 70 proc. boi się możliwych wycieków informacji o klientach — mówił Christian Leutner, Vice President, Head of EMEIA Product Sales w Fujitsu, podczas inauguracji wydarzenia.

Zdaniem Fujitsu cyfrowe zaufanie można zagwarantować tylko dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu technologii.

— Zawrotne tempo cyfryzacji wszystkich sfer życia sprawia, że zaistniała potrzeba redefinicji zaufania, które tradycyjnie opierało się na zaufaniu do rodziny czy przyjaciół, a później do polityków czy instytucji rządowych — mówili prelegenci.

Ponad 50 proc. światowej populacji jest już online. Wirtualny świat staje się coraz bardziej wciągający, co na Zachodzie przekłada się już na jedną trzecią czasu, nie licząc snu, spędzanegow sieci. O tym, jak głęboko weszliśmy w cyfrowe życie, świadczy np. to, że w ostatnim roku po raz pierwszy w historii najpopularniejszą formą wybierania partnera stały się spotkania online. Ludzie codziennie powierzają coraz więcej coraz bardziej prywatnych informacji na swój temat dziesiątkom instytucji, które muszą obdarzyć zaufaniem w zakresie bezpieczeństwa danych. Fujitsu wskazuje, że kluczowe dla uwiarygodnienia działania biznesu będzie umiejętne wykorzystanie technologii.

Między wygodą i zaufaniem

Bezpieczeństwo danych było więc jednym z najistotniejszych zagadnień poruszanych podczas sesji tematycznych Fujitsu World Tour 2019.

— Gwałtownie wzrastająca ilość przetwarzanych informacji to jedno z najważniejszych wyzwań dla współczesnego biznesu. Firmy muszą przede wszystkim zapobiegać utracie danych przy jednoczesnej presji ze strony klientów na dostarczanie produktów i usług szybciej, tanieji nieprzerwanie. Musimy być bardzo biegli w kontroli danych i wprowadzać wiele narzędzi, by je kompleksowo zabezpieczać — od rozwiązań sprzętowych po odpowiednie aplikacje i oprogramowanie, automatyzując równocześnie jak największą liczbę procesów i procedur — komentuje Dariusz Kwieciński, Prezes Fujitsu Poland.

Prelegenci podkreślali, że aby zapewnić efektywność i rentowność biznesu, należy połączyć wysoki poziom bezpieczeństwa danych z łatwym i wygodnym do nich dostępem, co nierzadko bywa ze sobą sprzeczne. W związku z tym firmy często obawiają się migracji do chmury. Według wizji Fujitsu należy więc połączyć świat tradycyjny z wirtualnym w technologicznym ekosystemie.

— Salomonowym rozwiązaniem jest tu połączenie chmury z przechowywaniem krytycznych informacji na własnych serwerach lokalnych, czyli chmura hybrydowa. Ważne jest, żeby odpowiednio dobrać proporcje tradycyjnych i chmurowych rozwiązań — tak by efekt był odpowiedzią na rzeczywiste problemy i potrzeby biznesowe. Kluczowe jest spojrzenie nie tylko przez pryzmat firmy, ale też stosunek lokalnego rynku do prywatności, na to, jak odnoszą się do niej nasi klienci — komentuje Piotr Brychczyński, Business Development Manager, Fujitsu.

Kontrolowane AI wspiera zaufanie

Jako technologię, która znacząco wpłynie na rozwój zaufania do przetwarzanych informacji, Fujitsu wskazuje sztuczną inteligencję. Firma zaznacza jednak, że warunkiem jest, by technologia ta pozostawała pod ludzką kontrolą. Żeby mogła odpowiednio działać, wyniki jej analiz muszą podlegać ostatecznej ocenie człowieka. Jak mówili eksperci firmy, techniczna dokładność AI jest niezwykła, ale brak jej ludzkiej inteligencji emocjonalnej. Bywało, że algorytmy sprzyjały dyskryminacji lub mylnie oceniały przestępcze skłonności ludzi. Rozwiązaniem jest poddanie kontroli decyzji podejmowanych przez AI. Firma rozwinęła więc tzw. Explainable AI, będące połączeniem dwóch unikatowych technologii — Knowledge Graph i Machine Learning, z funkcją wyjaśnienia powodu oceny. Technologia ta została już zastosowana w Kyoto University w dziedzinie genomowej medycyny nowotworowej. Sztuczna inteligencja przeanalizowała 180 tys. fragmentów danych dotyczących mutacji genowych, aby zidentyfikować tę, która spowodowała raka. Połączenie tej analizy z bazą wiedzy zbudowaną z 17 mln dokumentów medycznych i ponad 10 mld innych informacji pozwala technologii znaleźć połączenie pomiędzy mutacją a rzeczywistą przyczyną medyczną.

Zaufanie w miejscu pracy przyszłości

Bezpieczeństwo danych klientów wymaga szczególnej troski również ze względu na cyfryzację miejsca pracy. Dzisiejsi pracownicy, szczególnie młodszych pokoleń, to cyfrowi nomadzi, którzy chcą pracować praktycznie z każdego miejsca na świecie, łącząc się nierzadko z sieciami udostępnianymi np. przez hotele czy restauracje. Jak mówili prelegenci, takim osobom należy zapewnić optymalne warunki pracy, niezbędne wirtualne narzędzia oraz zabezpieczyć obieg dokumentów i informacji między nimi a firmą.

— W przyszłości pracownik będzie mógł np. położyć telefon na stole i dzięki dostarczonej przez pracodawcę aplikacji wygenerować hologram klawiatury, który pozwoli mu na wygodne pisanie. Przede wszystkim jednak będzie miał dostęp do zasobów firmy, danych, mediów społecznościowych czy też wsparcia technicznego o każdej porze dnia, z każdego miejsca na ziemi i z dowolnego urządzenia. Już teraz, na poziomie biura, powinniśmy w ramach wsparcia wprowadzić tzw. IT Connect Bar, gdzie dyżur pełni specjalista IT, który może wesprzeć naszych pracowników w rozwiązywaniu problemów, przeprowadzaniu drobnych napraw czy konfiguracji sprzętu — mówi Michał Grzegorzewski, Head of Services, Fujitsu.

Fujitsu podkreśla, że zaufanie i sukces biznesowy będą możliwe tylko wtedy, gdy znajdziemy sposób na budowanie przedsiębiorstw i społeczeństwa wokół ludzi (Human Centric Innovation) — inaczej technologie staną się bezużyteczne. Taka była konkluzja Fujitsu World Tour 2019, które tym razem zgromadziło 750 przedstawicieli branży IT w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu