W dużych miastach bezrobocie kwitnie

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 11-01-2010, 07:00

Osób bez pracy w metropoliach przybywa dwa razy szybciej. Najdynamiczniej miejsc pracy ubywa w Gdańsku i Szczecinie. Zadziwiająco stabilny jest Lublin.

Kryzys omija mieszkańców dużych miast? Nic bardziej mylnego. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, liczba bezrobotnych w aglomeracjach rośnie ponad dwa razy szybciej niż w całej Polsce. Okazuje się, że stosunkowo stabilny rynek pracy to głównie zasługa mniejszych miast i wsi.

Sprawdziliśmy, jak przez od listopada 2008 do listopada 2009 rosło bezrobocie w dziesiątce największych miast Polski. Okazało się, że liczba bezrobotnych wzrosła w nich o ponad 61 proc. W tym samym czasie grono wszystkich Polaków bez pracy powiększyło się tylko o niespełna 30 proc.

— W czasie największego wzrostu gospodarczego w dużych miastach powstawało najwięcej miejsc pracy, dlatego przed kryzysem to właśnie tu był największy przerost zatrudnienia. Nie dziwi więc, że firmy z dużych miast są zmuszone najmocniej redukować zatrudnienie — tłumaczy Karolina Sędzimir-Domanowska, ekonomistka rynku pracy w PKO BP.

Ponadto w aglomeracjach częściej niż w mniejszych miastach działają duże firmy, a to właśnie one najmocniej redukowały etaty.

Teoretycznie, gdyby bezrobocie w całym kraju rosło w takim tempie jak w dziesięciu największych miastach, stopa bezrobocia na koniec listopada wyniosłaby 14,2 proc., a nie 11,4 proc. To znaczy, że osób bez pracy byłoby w kraju o 445 tys. więcej niż jest.

Wśród dziesiątki największych miast najszybciej bezrobocie rośnie w Gdańsku i Szczecinie — dwóch miastach stoczniowych. Przez ostatni rok liczba bezrobotnych prawie się tam podwoiła. Ponowne ćwiczenie matematyczne — gdyby bezrobocie w Polsce rosło tak jak w Gdańsku, wynosiłoby już 17 proc. Osób bez pracy byłoby o 840 tys. więcej.

Zadziwiająco stabilny jest natomiast rynek pracy w Lublinie. Grono bezrobotnych powiększyło się tam przez rok tylko o 25 proc.

Więcej o problemach z bezrobociem w poniedziałkowym Pulsie Buiznesu

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane