W firmie bywa jak w dobrym kinie

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 09-01-2008, 00:00

Dobry trend na rynku IT nie ominął także producentów projektorów. Sprzedaż rośnie, podobnie jak jakość urządzeń.

Największym odbiorcą projektorów jest biznes

Dobry trend na rynku IT nie ominął także producentów projektorów. Sprzedaż rośnie, podobnie jak jakość urządzeń.

Producenci projektorów mają powody do zadowolenia. W pierwszej połowie 2007 r. sprzedali około 21 tys. sztuk swoich produktów, co stanowi wzrost o 26,9 proc. w stosunku do roku 2006.

— Nadal największym odbiorcą jest biznes, aż 93,3 proc. wszystkich modeli trafiło na ten rynek. Pozostałe 6,1 proc. to segment użytkowników kina domowego. Równie interesująco przedstawia się struktura sprzedaży według technologii wyświetlania. Największą popularnością cieszą się modele z technologią DLP, stanowią 52,8 proc. całkowitej sprzedaży — mówi Krzysztof Sulewicz, szef polskiego oddziału BenQ.

Podobne odczucia mają inne firmy z branży.

— Rok 2007 był niewątpliwie przełomowy pod względem rozwoju instalacji systemowych na polskim rynku. Coraz więcej klientów oczekuje czegoś więcej niż zwyczajnej prezentacji z użyciem projektora i ekranu. Największym powodzeniem zaczęły się cieszyć kompleksowe rozwiązania audiowizualne wyspecjalizowanych firm — integratorów systemowych — uważa Magda Fariaszewska z Panasonic Polska.

Odczucia potwierdzają wyniki. Trzy tysiące projektorów, czyli dwa razy więcej niż w 2006 roku, sprzedał Sanyo. BenQ odnotował z kolei wzrost o blisko 30 proc.

Lepsza jakość

W 2007 r. klienci zainteresowali się lepszymi projektorami, o wyższej jakości obrazu w zakresie wierności odwzorowania barw, ostrości, kontrastu i jasności.

— Obserwujemy trzy wyraźne trendy. Po pierwsze, malejącą sprzedaż urządzeń o rozdzielczości SVGA, czyli 800 na 600. Po drugie, rosnące wymagania w zakresie jasności. Praktycznie nie da się już oferować urządzeń biznesowych o jasności poniżej 2000 ANSI lumenów. Ostatni taki model wycofaliśmy z oferty w listopadzie. Po trzecie, rozwój sprzedaży projektorów do kina domowego, świadczący nie tylko o wzroście zamożności nabywców, lecz także o rosnącej świadomości potrzeb klientów — twierdzi Tomasz Kliczkowski z Sanyo Fisher Sales.

Producenci zwiększają również komfort korzystania ze sprzętu, wprowadzając cichsze systemy chłodzenia. Prócz tego warto zwrócić uwagę na pojawienie się projektorów Full HD. Do tej pory była to domena kina domowego, ale coraz częściej zgodne z tym standardem są produkty biznesowe. Spadł także, co powinno cieszyć klientów, koszt zakupu sprzętu.

— Jeszcze w 2006 r. zakup projektora w cenie poniżej 2 tys. zł brutto był marzeniem, dziś można kupić projektor o dobrych parametrach w tej cenie — zapewnia Krzysztof Sulewicz.

Oferta dla firm

Projektory, jako element kina domowego, przegrywają z telewizorami plazmowymi i LCD, więc to biznes pozostanie najważniejszym odbiorcą tych urządzeń. Jaką ofertę przygotowują firmy z branży? Sektor małych i średnich przedsiębiorstw czeka na projektory wielofunkcyjne, których można używać także w domu.

— Zasadniczo małe i średnie przedsiębiorstwa kupują projektory w cenie nie przekraczającej 3 tys. zł z VAT. Mamy w ofercie 9 modeli dla MSP z rodziny oznaczonej symbolem MP, za które trzeba zapłacić od 1929 do 5559 zł — informuje Krzysztof Sulewicz.

Sanyo proponuje projektor XGA za 1800 zł.

— W styczniu wprowadzamy nowy, przenośny model o jasności aż 3000 ANSI lumenów, wyposażony m.in. w bezprzewodową transmisję dźwięku i obrazu oraz odczyt prezentacji z kart SD. Wszystko to w atrakcyjnej dla małych firm cenie, z 3-letnią gwarancją na projektor i lampę — przekonuje Tomasz Kliczkowski.

Panasonic z kolei zachwala swoją linię przenośnych projektorów biznesowych LB.

— Ciągle ulepszamy tę linię. W tym roku proponujemy najszybszą łączność bezprzewodową dostępną na rynku, tryb Daylight View, który podnosi jasność projektora nawet o 50 proc. bez skracania żywotności lampy oraz możliwość współpracy z Windows Vista i MacIntosh — wylicza Magda Fariaszewska.

Ale nie tylko firmy oczekują na nową ofertę.

— Urządzenia wizyjne dla graczy komputerowych — zarówno monitory, jak i projektory — to intratny rynek, który będzie się coraz bardziej rozwijał. Jest to nowy trend wyznaczany przez młodych ludzi, którzy zwracają uwagę na jakość sprzętu — podsumowuje Krzysztof Sulewicz.

Wojciech Chmielarz

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu