Wartość finansowania udzielonego przez branżę leasingową w ciągu trzech kwartałów sięgnęła 79 mld zł i była o 10,5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Leasingodawcy niezmiennie rosną w segmencie pojazdów lekkich, które dominują w ich portfelach, a także w segmencie maszyn i urządzeń.
Odczuli jednak skutki trudnej sytuacji w branży transportowej. Wartość finansowanie pojazdów ciężkich w trzecim kwartale była niższa o prawie 26 proc. r/r. To gorzej, niż w pierwszym półroczu, w którym była niższa o ponad 10 proc.
- Po mocnym pierwszym półroczu 2024 r.z dynamiką 14 proc. r/r, w trzecim kwartale tempo wzrostu rynku leasingu ruchomości spadło do 4,4 proc. Wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm było więc istotne, ale w naszej ocenie będzie ograniczone do samego trzeciego kwartału – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i Związku Polskiego Leasingu (ZPL).
Spadek wartości finansowania w segmencie pojazdów ciężkich trwa już od roku i jest pokłosiem recesji w przemyśle strefy euro, która pociągnęła za sobą spadek krajowego eksportu. W ocenie Marcina Nieplowicza, ostatni kwartał tego roku powinien przynieść poprawę w europejskim przemyśle. Czynnikiem sprzyjającym są także systematyczne obniżki stóp procentowych w strefie euro. Na odbicie produkcji przemysłowej powinny zareagować polskie firmy transportowe.
- Widzimy spore szanse na dodatnią dynamikę finansowania pojazdów ciężkich na rynku leasingu w czwartym kwartale – mówi główny ekonomista ZPL.