W leasingu lato było chłodniejsze

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2024-11-05 20:00

Trudna sytuacja w ciężkim transporcie sprawiła, że trzeci kwartał dla branży leasingowej zakończył się zaledwie czteroprocentowym wzrostem. Hamowanie było chwilowe.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wartość finansowania udzielonego przez branżę leasingową w ciągu trzech kwartałów sięgnęła 79 mld zł i była o 10,5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Leasingodawcy niezmiennie rosną w segmencie pojazdów lekkich, które dominują w ich portfelach, a także w segmencie maszyn i urządzeń.

Odczuli jednak skutki trudnej sytuacji w branży transportowej. Wartość finansowanie pojazdów ciężkich w trzecim kwartale była niższa o prawie 26 proc. r/r. To gorzej, niż w pierwszym półroczu, w którym była niższa o ponad 10 proc.

- Po mocnym pierwszym półroczu 2024 r.z dynamiką 14 proc. r/r, w trzecim kwartale tempo wzrostu rynku leasingu ruchomości spadło do 4,4 proc. Wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm było więc istotne, ale w naszej ocenie będzie ograniczone do samego trzeciego kwartału – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL i Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

Spadek wartości finansowania w segmencie pojazdów ciężkich trwa już od roku i jest pokłosiem recesji w przemyśle strefy euro, która pociągnęła za sobą spadek krajowego eksportu. W ocenie Marcina Nieplowicza, ostatni kwartał tego roku powinien przynieść poprawę w europejskim przemyśle. Czynnikiem sprzyjającym są także systematyczne obniżki stóp procentowych w strefie euro. Na odbicie produkcji przemysłowej powinny zareagować polskie firmy transportowe.

- Widzimy spore szanse na dodatnią dynamikę finansowania pojazdów ciężkich na rynku leasingu w czwartym kwartale – mówi główny ekonomista ZPL.