Czytasz dzięki

W pierwszym półroczu obroty centrów handlowych spadły o 31,2 proc.

  • PAP
opublikowano: 26-10-2020, 16:27

W pierwszym półroczu 2020 r. obroty centrów handlowych były o 31,2 proc. niższe w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 - wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych. Tzw. odwiedzalność w obiektach handlowych była niższa o 26,3 proc. rok do roku.

Według danych PRCH Turnover Index, w pierwszym półroczu br. transakcje sprzedaży w obiektach handlowych spadły prawie o jedną trzecią (31,2 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku."Rekord padł w kwietniu, kiedy to średnie miesięczne obroty były niższe aż o 79,6 proc. rdr. Tak duży spadek to efekt ograniczeń w funkcjonowaniu galerii handlowych związanych z wprowadzonym w Polsce stanem epidemii. Na tzw. lockdownie najbardziej ucierpiały usługi" - czytamy.Wskazano, że obroty w tej kategorii zakupowej w pierwszej połowie 2020 r. były niższe niż przed rokiem o ponad połowę, czyli o 58,8 proc.Jak wynika z raportu, trudna sytuacja pandemiczna najmniej wpłynęła na sklepy z żywnością, które w okresie wiosennym mogły działać nieprzerwanie. W tej kategorii odnotowano spadek obrotów o 12,2 proc. rdr, ponieważ produkty z tej kategorii należą do towarów pierwszej potrzeby, które w przypadku cięć wydatków przez klientów, są ograniczane w ostatniej kolejności.Obroty branży zaczęły się odbudowywać, w maju br. PRCH Turnover Index wyniósł -30,6 proc. rdr, natomiast w czerwcu był o 13,2 p.p. wyższy, osiągając wartość -17,4 proc. rdr - podano.Według Rady, koronakryzys wyraźnie widoczny jest również w wynikach odwiedzalności obiektów handlowych. "O ile w styczniu i w lutym tzw. wskaźnik footfall w porównaniu do odwiedzalności z ub.r. był jeszcze dodatni, to sytuacja znacząco zmieniła się od marca.Największy spadek liczby klientów w galeriach miał miejsce w kwietniu i wyniósł aż 72,3 proc. rdr."Wówczas w obiektach handlowych mogły prowadzić działalność jedynie nieliczne lokale, tj. sklepy spożywcze, apteki, drogerie i sklepy z artykułami dla zwierząt. Zniesienie większości ograniczeń i ponowne otwarcie większości sklepów poprawiło sytuację, dzięki czemu indeks odwiedzalności był dla pierwszej połowy roku niższy o 26,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a rynek retail zaczął się powoli odbudowywać, na co wskazuje porównanie wizyt klientów w maju i czerwcu br., kiedy indeks odwiedzalności wyniósł dla maja 65 proc. (rdr), a dla czerwca był o 11 p.p. wyższy i osiągnął wartość 76 proc. rdr - czytamy.Z raportu wynika ponadto, że w pierwszej połowie br. oddano do użytku ponad 144 tys. mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto). To o 14 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. - podano.Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem zrzeszającym ponad 240 firm działających w branży nieruchomości i miejsc handlu oraz usług.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane