W Polsce powoli wzrasta popularność cruisingu

Karolina Guzińska
opublikowano: 10-11-2000, 00:00

W Polsce powoli wzrasta popularność cruisingu

Rejsy statkami pasażerskimi to nie tylko oferta dla spragnionych luksusowych i niekonwencjonalnych wakacji turystów indywidualnych. Linie żeglugowe oferują obiekty wyposażone w sale konferencyjne, więc na pokładach statków odbywają się także szkolenia.

W 1999 r. około 8 mln osób na świecie skorzystało z oferty cruisingu, czyli rejsu luksusowym statkiem pasażerskim. Generalnie jest to propozycja dla osób z zasobnym portfelem, jednak ceny rejsów są bardzo zróżnicowane. Zależą nie tylko od trasy i czasu trwania imprezy. Poszukując dogodnego dla siebie pułapu cen, trzeba wziąć pod uwagę również kategorię linii żeglugowej, statku (można wybrać np. statek o standardzie od 3 gwiazdek po luksusowy 5-gwiazdkowy), a przede wszystkim rodzaj kabiny (wewnętrzna, zewnętrzna z oknem lub balkonem albo apartament). Najtańsze rejsy kosztują 2 tys. zł (np. oferta specjalna linii żeglugowej Carnival: 8-dniowy rejs z /do Miami na Florydzie zaczyna się od 500 DEM). Cena najdroższych ofert może sięgać 100 tys. zł (np. „Nieograniczony Kontynent“: 36-dniowy rejs w apartamencie statku linii Hapag Lloyd na trasie od Sydney do Buenos Aires, m.in. przez Antarktydę i Szetlandy).

Luksusowy wypoczynek

Rejsy są zwykle ofertą „all inclusive“. Cena zawiera trzy posiłki dziennie, przekąski w restauracjach i barach, zakwaterowanie w kabinie, serwis bagażowy, kabinowy, opłaty portowe, wszelkie atrakcje i przyjęcia organizowane na pokładzie (rewie, koncerty, kasyno, dyskoteka), korzystanie z urządzeń sportowych i rekreacyjnych (baseny, leżaki, fitness center, sauna, solarium, korty tenisowe, boiska do siatkówki i koszykówki, sala treningowa itd.). Zazwyczaj za przelot lub dojazd do miejsca, skąd wypływa statek, trzeba zapłacić osobno.

— Ceny biletów lotniczych to koszt rzędu 500 USD (około 2,2 tys. zł) w przypadku dolotu do Miami, skąd wypływają statki w rejsy po Karaibach. Proponujemy klientowi wykupienie pakietu Fly & Cruise, w którego cenę wliczony jest zarówno rejs, jak i przelot na danej trasie i przejazdy z lotniska do portu — wyjaśnia Edyta Peszko, dyrektor ds. incentives i marketingu w Cruising & Yachting Marco Polo.

W zależności od linii żeglugowej i wybranej trasy, rejs może trwać od 3 do 120 dni. Statki zawijają do portów niemal w każdym zakątku świata. Najpopularniejsze trasy to: Karaiby, Alaska, Ameryka Południowa, Azja Południowo-Wschodnia, wyspy na Pacyfiku i Oceanie Indyjskim, Australia i Nowa Zelandia, a w Europie basen Morza Śródziemnego i norweskie fiordy. Poszczególne podróże bardzo różnią się między sobą.

— Linie żeglugowe oferują m.in. rejsy ekspedycje docierające do niezwykłych miejsc, takich jak Amazonia czy Serengeti w Afryce, oraz podróże odkrywające skarby światowego dziedzictwa, np. zabytki klasycznej Grecji. Osoby zmęczone pracą, dla których wakacje oznaczają słońce i relaks na plaży, mogą wybrać rejsy po Karaibach. Istnieją także rejsy tematyczne, np. dla wielbicieli jazzu, dobrych win czy nauki gry w golfa. Oprócz propozycji standardowych tworzymy także oferty na zamówienie firm — opowiada Edyta Peszko.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Cruising jest adresowany nie tylko do osób zainteresowanych zwiedzaniem świata czy luksusowym wypoczynkiem i dobrą kuchnią. Jest to również propozycja dla klientów szukających atrakcji rozrywkowych, takich jak kasyna, bary, występy artystów.

— Na pokładzie luksusowego statku życie nocne prawie się nie kończy, czeka się na wyjście ostatniego klienta, nie mówiąc już o ostatnim bufecie, który zaprasza gości dokładnie o północy — zapewnia Maria Baumgartner z TUI Polska.

Propozycje dla firm

Oferta cruisingu adresowana jest także do przedsiębiorstw. Coraz więcej szkoleń, konferencji i wycieczek motywacyjnych odbywa się na pokładzie statku. Morska podróż bywa również nagrodą dla tych pracowników, których pracodawca chce wyróżnić. Według Edyty Peszko, zainteresowanie cruisingiem przejawiają przede wszystkim firmy z kapitałem zagranicznym. W przypadku grup można wynegocjować z liniami żeglugowymi niższą cenę niż stawka obowiązująca klientów indywidualnych.

— Zorganizowanie podróży incentive lub konferencji na statku jest bardziej uzasadnione ekonomicznie niż np. wykupienie podobnej imprezy w 5-gwiazdkowym hotelu. W hotelu trzeba zapłacić nie tylko za pokoje, ale także opłacić posiłki, zorganizowanie konferencji i dodatkowe atrakcje, np. dyskotekę, koncert itp. Tymczasem cena rejsu obejmuje pełne wyżywienie, a wiele linii żeglugowych oferuje bezpłatne korzystanie z sal konferencyjnych. Firma płaci tylko za podawane w czasie przerw między zajęciami kawę i ciasteczka — przypomina Edyta Peszko.

Większość statków dysponuje salami konferencyjnymi mieszczącymi od kilku do kilkuset osób, z nowoczesnym sprzętem audio-wideo (np. linia Royal Caribbean wyposażyła swoje sale m.in. w ekrany ciekłokrystaliczne do prezentacji multimedialnych). Statki mają stałą łączność z każdym miejscem na ziemi za pomocą satelity, a na wielu coraz częściej też spotyka się kafejki internetowe.

Jeszcze nowość

W Polsce cruising jest wciąż stosunkowo nową i mało spopularyzowaną formą wypoczynku.

— Kolejek chętnych do wykupienia ofert tego typu oczywiście nie ma, ale z roku na rok notujemy wzrost sprzedaży w granicach 45 proc.Wskaźnik taki mamy przede wszystkim dzięki podróżom incentive — twierdzi Edyta Peszko.

Biuro podróży Cruising & Yachting Marco Polo sprzedaje rejsy na pokładach statków pasażerskich od trzech lat. Z podobną ofertą wkrótce wystartuje TUI Polska. Obecnie firma prowadzi negocjacje z kilkoma liniami żeglugowymi. Decyzja o wyborze partnerów zapadnie jeszcze w 2000 r.

— Na razie nie możemy mówić o wzroście sprzedaży tego typu imprez, ponieważ jest to stosunkowo nowa forma wypoczynku. Jestem jednak przekonana, że cruising znajdzie w Polsce wielu zwolenników. Nie ma lepszej formy zwiedzania i wypoczynku oferowanej w jednym pakiecie. W ciągu tygodniowego rejsu klient może np. zwiedzić sześć wysp karaibskich o różnych kulturach i atrakcjach — ocenia Maria Baumgartner.

Karolina Guzińska

k.guzinska@pulsbiznesu.com.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Guzińska

Polecane