W przyłbicy, ale bez instrukcji

opublikowano: 26-09-2017, 22:00

Dystrybutorzy odzieży ochronnej potrafią nazywać ją inaczej niż producenci. To może sugerować inny poziom ochrony — alarmuje PIP.

Dwa wyroby wycofano z obrotu, a 34 wymagały usunięcia cech niezgodnych z wymaganiami. To jeden z efektów postępowań administracyjnych prowadzonych w latach 2014-16 przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP) wobec producentów, importerów i dystrybutorów, którzy nie wywiązali się z zaleceń naprawczych po sprawdzeniu jakości środków ochrony indywidualnej używanych w zakładach pracy.

Łącznie było 37 takich postępowań, a poprzedziło je 1077 kontroli. Stan zgodności z prawem przywrócono dla 302 artykułów. Zbadanych zostało 1221 wyrobów. PIP miała zastrzeżenia do 404 z nich. Spośród 263 skontrolowanych różnych typów odzieży ochronnej (np. trudnopalnej, antyelektrostatycznej, ostrzegawczej, chroniącej przed czynnikami mechanicznymi, pyłami i ciekłymi chemikaliami) inspektorzy pracy zakwestionowali87 (33 proc.).

Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło naniesionych na nich oznaczeń, np. brakowało danych o poziomie ich zabezpieczenia przed określonymi czynnikami czy okresu trwałości. Inne uchybienia to m.in. brak instrukcji użytkowania w języku polskim albo błędna ich treść, niezawierająca też ważnych zaleceń użytkowania. Rzadziej wykrywano wady w samej konstrukcji odzieży.

Przykładowo, w trudnopalnym ubraniu naszycie kieszeni zewnętrznych stwarzało ryzyko poparzenia pracownika. Inspektorzy stwierdzali też nieprawidłowości w oznakowaniu CE i naruszenia w procedurach oceny zgodności odzieży z normami, a także stosowanie przez dystrybutorów innych nazw niż producenci, wprowadzając nabywców w błąd co do poziomu ochrony.

Brak bądź niewłaściwe oznaczenia wprowadzające w błąd czy złe instrukcje stwierdzano też w przypadku wielu zakwestionowanych środków ochrony oczu i twarzy, takich jak okulary, osłony czy przyłbice spawalnicze. Zbadano łącznie 257 rodzajów tego rodzaju wyrobów, a zastrzeżenia zgłoszono do 25 proc. z nich. Podobne uwagi inspektorzy mieli do rękawic ochronnych. Sprawdzili 409 typów, a nieprawidłowości stwierdzili w 28 proc. z nich. Najwięcej niezgodności z wymaganiami wykryli w instrukcjach użytkowania.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane