Wagon planuje 60-proc. wzrost sprzedaży

Ryszard Gromadzki
opublikowano: 2002-11-14 00:00

Fabryka Wagon, czołowy producent wagonów towarowych, liczy na znaczny wzrost sprzedaży w 2003 r. Tymczasem do Sądu Okręgowego w Kaliszu wpłynął kolejny wniosek o ogłoszenie upadłości firmy.

Fabryka Wagon z Ostrowa Wlkp. chce wyprodukować w 2003 r. 1-1,5 tys. wagonów towarowych. Realizacja tego celu ma być możliwa dzięki kontraktom eksportowym oraz dostawom na rynek krajowy.

— W ostatnim czasie podpisaliśmy dwie umowy handlowe z firmami z Austrii i Szwajcarii. Liczymy też na dostawy dla PKP Cargo, z którym negocjujemy nowe zamówienia — mówi Przemysław Klimek, przedstawiciel Fabryki Wagon.

Według niego, spółka chce osiągnąć w 2003 r. 60-proc. udział eksportu w sprzedaży, a jej przychody mają sięgnąć w wypadku zrealizowania planów produkcyjnych nawet 640 mln zł, co oznaczałoby 60-proc. wzrost w stosunku do 2002 r.

Tymczasem spółka boryka się z wierzycielami. Według Przemysława Klimka, jedna z nich — firma Inkasso złożyła w Sądzie Okręgowym w Kaliszu wniosek o ogłoszenie upadłości Wagonu.

— Zadłużenie Wagonu wobec Inkasso sięga kilku milionów zł. Inkasso skupuje nasze długi na rynku. Wniosek o ogłoszenie upadłości ma zwiększyć presję na naszą firmę — twierdzi Przemysław Klimek.

Jego zdaniem, sytuacja finansowa Wagonu jest bardzo dobra i nie daje podstaw do ogłoszenia upadłości firmy. Nie chciał on jednak ujawnić, jak wielkie są obecne zobowiązania firmy.

— Liczymy, że uda nam się rozwiązać tę sprawę polubownie — mówi Przemysław Klimek.

Z kolei Grzegorz Plata, sędzia Sądu Okręgowego w Kaliszu, twierdzi, że do sądu nie wpłynął wniosek od firmy Inkasso.

— Z wnioskami o ogłoszenie upadłości Wagonu wystąpiły dotychczas trzy firmy Glosbud Wrocław (ten wniosek sąd oddalił), Thyssen-Krupp Energosystem Toruń i Finstal Tarnowskie Góry. Wnioski firm z Torunia i Tarnowskich Gór sąd rozpatrzy 25 listopada i 2 grudnia — twierdzi Grzegorz Plota.

Głównym odbiorcą wagonów towarowych w Polsce jest spółka PKP Cargo, koordynująca przewozy towarowe w ramach grupy PKP. Jak się dowiedzieliśmy w warszawskiej dyrekcji PKP Cargo, spółka kupi w 2003 r. 250 nowoczesnych wagonów towarowych typu FLIS, które ma dostarczyć Wagon Ostrów, Zastal Zielona Góra i Fabryka Wagonów w Gniewczynie. Dziś jednak nie wiadomo, w jakich proporcjach zamówienia będą realizowały poszczególne firmy, bo 8 listopada zarząd Zastalu złożył wniosek o ogłoszenie upadłości spółki.

Nie wiadomo także, ile tabo- ru PKP Cargo zamówi w następnych latach. Żadne przetargi w tej sprawie nie zostały jeszcze rozstrzygnięte.

— Żeby konkurować z europejskimi przewoźnikami PKP Cargo musi inwestować w tabor, to otwiera ciekawe perspektywy przed firmą — twierdzi Przemyslaw Klimek.

52 proc. akcji wagonu Ostrów pozostaje w rękach trzech podmiotów (dwóch szwajcarskich —spółki Partner i Partners Group, oraz słowackiej Tatra Wagon), 25 proc. akcji zachowuje Skarb Państwa, a reszta jest w posiadaniu drobniejszych akcjonariuszy.