Warszawa doczeka się lotniska w Modlinie

Dorota Gąsowska
opublikowano: 25-01-2007, 00:00

W październiku 2008 r. Mazowsze będzie miało nowe lotnisko. Prace w Modlinie rozpoczną się jeszcze w bieżącym roku.

W październiku 2008 r. Mazowsze będzie miało nowe lotnisko. Prace w Modlinie rozpoczną się jeszcze w bieżącym roku.

Regionalny port lotniczy w Modlinie będzie skoncentrowany głównie na obsłudze pasażerów tanich linii lotniczych. Firma Ernst & Young, która przygotowała plan strategiczny dla Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL), przewiduje, że w 2009 r. będzie ich w Modlinie blisko 943 tys., co stanowić będzie 93 proc. wszystkich pasażerów odprawionych na nowym lotnisku.

Dopędzić sąsiadów

Od 2011 r. port będzie mógł obsługiwać także przewozy towarowe i pocztowe. Według planów terminal cargo zostanie otwarty na początku 2011 r. Będzie miał powierzchnię 7 tys. mkw. i przepustowość 15 tys. ton. Do 2017 r. jego parametry zwiększą się dwukrotnie.

— Od kilku lat przewozy cargo w Warszawie nie rozwijają się. Jesteśmy w tyle za Pragą i Budapesztem. Modlin ma to zmienić — zapewnia Paweł Łatacz, naczelny dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze.

Pomóc stolicy

Budowa lotniska będzie rozłożona na 3 etapy i zakończy się w 2019 r. Na ten cel spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin wyda blisko 544 mln zł. Do tej pory 100-procentowym właścicielem firmy było PPL. Teraz udziały w spółce ma Agencja Mienia Wojskowego (AMW) — 36 proc., PPL — 30 proc., województwo mazowieckie — 26 proc. i miasto Nowy Dwór Mazowiecki — 8 proc. Do końca I kwartału 2008 r. firma ma się przekształcić w spółkę akcyjną i zmienić strukturę własnościową. AMW, PPL i samorząd wojewódzki będą miały po 31,66 proc. udziałów, a 5,02 proc. otrzyma miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

Budowa lotniska zostanie sfinansowana dzięki wkładom gotówkowym udziałowców w wysokości 179 mln zł i dwóm kredytom inwestycyjnym o wartości 392 mln zł. Firma liczy także na dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.

Nowy port lotniczy w Modlinie i warszawskie Okęcie mają tworzyć tzw. system lotnisk komplementarnych (w ten sposób działają m.in. lotniska londyńskie). Nowy port ma odciążyć warszawski poprzez obsługę tanich linii lotniczych, przewozów towarowych, czarterowych i lotów nocnych, które nie mogą być obsłużone na Okęciu. Obecnie loty tanich przewoźników w stolicy obsługiwane są na terminalu Etiuda. Paweł Łatacz zapowiada jednak, że gdy Modlin będzie już gotowy, Etiuda zostanie zamknięta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu