Warszawiacy stawiają opór inwestowaniu

opublikowano: 10-06-2021, 20:00

W dużych miastach inwestuje blisko 30 proc. Polaków. W stolicy 14 proc. To mniej niż na wsi.

Skłonność do inwestowania wyraźnie rośnie u osób zarabiających ponad 5 tys. zł miesięcznie i mających już ponad 50 tys. zł oszczędności, wynika z badania przeprowadzonego na przełomie kwietni i maja 2021 r. na zlecenie ING Banku Śląskiego. Objęło ono 1 tys. osób w wieku 18-75 lat, których dochody miesięczne to co najmniej 2 tys. zł.

Z sześciu grup wiekowych wyodrębnionych w badaniu najbardziej otwarta na inwestycje okazała się najmłodsza. Zaledwie 20 proc. osób w wieku 18-26 lat jest niechętna inwestowaniu, a aż jedna trzecia już inwestuje. W żadnej innej grupie wiekowej odsetek inwestujących nie przekracza 25 proc.

- Trochę mnie zaskoczyły te wyniki – przyznaje Daniel Szewieczek, dyrektor zarządzający obszarem oszczędności i inwestycji w ING Banku Śląskim.

Wpływ na wyniki może mieć jednak to, że poza kwestiami demograficzno-dochodowymi, kryterium selekcji ankietowanych było korzystanie z bankowości mobilnej.

- Otwartość młodych klientów na inwestowanie na tle populacji oznacza, że mają trochę większa skłonność do ryzyka i są przekonani, że można inwestować niewielkie kwoty, bo tylko takie mają – dodaje Daniel Szewieczek.

Pośrednio potwierdzają to odpowiedzi na inne pytania. O tym, że inwestować można kwoty rzędu 1-2 tys. zł jest przekonanych 23 proc. ogółu badanych, ale jednocześnie aż 42 proc. już inwestujących.

Za główną barierę w inwestowaniu jest uznawany brak wiedzy niezbędnej do samodzielnego podejmowania decyzji. Wskazuje nań 67 proc. nieinwestujących, ale również 58 proc. inwestujących.

Generalnie odsetek inwestujących rośnie wraz z wielkością miejscowości, w której żyją. W miastach powyżej 200 tys. mieszkańców zbliża się do 30 proc. Trend ten załamuje się jednak w Warszawie. Inwestowanie zadeklarowało zaledwie 14 proc. mieszkańców stolicy, a to odsetek mniejszy niż na wsi.

- Aglomeracja warszawska pod wieloma względami jest bardzo specyficzna na tle innych miast. Te różnice wynikają z tego, że stopniowo do aglomeracji włączane są ościenne gminy, które zmieniają strukturę demograficzną, w tym poziom zamożności mieszkańców. W rezultacie niektóre zachowania i deklaracje są bardziej zbieżne ze średnią na poziomie kraju niż z tendencją jaką obserwujemy w przypadku innych miast w Polsce – komentuje Stanisław Kijowski, dyrektor ds. strategii ING Banku Śląskiego.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane