Warto wspierać małe firmy

PIOTR ANTKIEWICZ, prezes KUKE
opublikowano: 03-09-2017, 22:00

KOMENTARZ PARTNERA "POLSKA FIRMA - MIĘDZYNARODOWY CZEMPION":

Wskaźniki opisujące dynamikę polskiego eksportu napawają optymizmem. Według prognoz KUKE bieżący rok zamkniemy wynikiem na poziomie 194,4 mld EUR, co oznacza 10-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do roku 2016. Polskie firmy coraz śmielej zaznaczają swoją obecność na dalekich rynkach Afryki, Azji i obu Ameryk. W niektórych branżach, jak np. w meblarstwie, naszym eksporterom udało się zbudować bardzo silną pozycję.

Ekspansja zagraniczna pozostaje jednak domeną przede wszystkim dużych firm. Wśród przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 50 pracowników ponad połowa prowadzi działalność eksportową. Odsetek ten spada do 25 proc. dla firm o zatrudnieniu w przedziale od 10 do 50 osób, a w przypadku mikrofirm już tylko 7 proc. podmiotów sprzedaje swoje towary lub usługi za granicę. Tymczasem sektor MŚP odpowiada za około 50 proc. PKB i zapewnia zatrudnienie dla blisko 70 proc. pracowników. Eksport jest naturalnym narzędziem rozwoju MŚP, a jego duży potencjał pozostaje niewykorzystany.

Dzisiejsza globalna gospodarka oraz rewolucja informacyjno-technologiczna stwarzają małym firmom wyjątkową szansę na udział w międzynarodowym handlu. Cyfryzacja oznacza niższe koszty, dostęp do informacji, łatwość w komunikacji, szybkość realizacji zamówień, dostęp do nowych produktów i usług. Tym samym przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do nowych rynków, poprawia się konkurencja stymulująca innowacje, następuje wzrost produktywności. Wykorzystanie rozwiązań e-commerce stwarza nawet najmniejszym eksporterom szansę budowania obecności na globalnym rynku, która do niedawna była dostępna tylko dla dużych, międzynarodowych graczy. Także dynamiczny rozwój usług logistycznych pozwala na realizację nawet bardzo małych zamówień i dotarcie z produktem do najodleglejszych zakątków świata.

Badania pokazują, że mniejsze firmy są otwarte na eksport, ale obawiają się ryzyka związanego z ekspansją zagraniczną. Nawet jedna niezapłacona faktura może zachwiać płynnością finansową małej spółki. Mniejszym eksporterom trudniej jest poruszać się w gąszczu obcych przepisów prawnych i windykować niezapłacone należności. Z ekspansją zagraniczną wiąże się także potrzeba łatwego dostępu do zewnętrznego finansowania, z którym małe firmy wciąż mają kłopot. Zadaniem dla instytucji wspierających polski eksport na najbliższe lata jest zaoferowanie firmom z sektora MŚP nowoczesnych instrumentów ograniczających ryzyko eksportu i zapewniających efektywne wsparcie finansowe oraz doradcze.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PIOTR ANTKIEWICZ, prezes KUKE

Polecane