Warto wspierać małe firmy

PIOTR ANTKIEWICZ, prezes KUKE
03-09-2017, 22:00

KOMENTARZ PARTNERA "POLSKA FIRMA - MIĘDZYNARODOWY CZEMPION":

Wskaźniki opisujące dynamikę polskiego eksportu napawają optymizmem. Według prognoz KUKE bieżący rok zamkniemy wynikiem na poziomie 194,4 mld EUR, co oznacza 10-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do roku 2016. Polskie firmy coraz śmielej zaznaczają swoją obecność na dalekich rynkach Afryki, Azji i obu Ameryk. W niektórych branżach, jak np. w meblarstwie, naszym eksporterom udało się zbudować bardzo silną pozycję.

Ekspansja zagraniczna pozostaje jednak domeną przede wszystkim dużych firm. Wśród przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 50 pracowników ponad połowa prowadzi działalność eksportową. Odsetek ten spada do 25 proc. dla firm o zatrudnieniu w przedziale od 10 do 50 osób, a w przypadku mikrofirm już tylko 7 proc. podmiotów sprzedaje swoje towary lub usługi za granicę. Tymczasem sektor MŚP odpowiada za około 50 proc. PKB i zapewnia zatrudnienie dla blisko 70 proc. pracowników. Eksport jest naturalnym narzędziem rozwoju MŚP, a jego duży potencjał pozostaje niewykorzystany.

Dzisiejsza globalna gospodarka oraz rewolucja informacyjno-technologiczna stwarzają małym firmom wyjątkową szansę na udział w międzynarodowym handlu. Cyfryzacja oznacza niższe koszty, dostęp do informacji, łatwość w komunikacji, szybkość realizacji zamówień, dostęp do nowych produktów i usług. Tym samym przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do nowych rynków, poprawia się konkurencja stymulująca innowacje, następuje wzrost produktywności. Wykorzystanie rozwiązań e-commerce stwarza nawet najmniejszym eksporterom szansę budowania obecności na globalnym rynku, która do niedawna była dostępna tylko dla dużych, międzynarodowych graczy. Także dynamiczny rozwój usług logistycznych pozwala na realizację nawet bardzo małych zamówień i dotarcie z produktem do najodleglejszych zakątków świata.

Badania pokazują, że mniejsze firmy są otwarte na eksport, ale obawiają się ryzyka związanego z ekspansją zagraniczną. Nawet jedna niezapłacona faktura może zachwiać płynnością finansową małej spółki. Mniejszym eksporterom trudniej jest poruszać się w gąszczu obcych przepisów prawnych i windykować niezapłacone należności. Z ekspansją zagraniczną wiąże się także potrzeba łatwego dostępu do zewnętrznego finansowania, z którym małe firmy wciąż mają kłopot. Zadaniem dla instytucji wspierających polski eksport na najbliższe lata jest zaoferowanie firmom z sektora MŚP nowoczesnych instrumentów ograniczających ryzyko eksportu i zapewniających efektywne wsparcie finansowe oraz doradcze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PIOTR ANTKIEWICZ, prezes KUKE

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Warto wspierać małe firmy