Waryński Trade z MS TSI, należącego do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) wygasza współpracę z chińską firmą LiuGong, dostawcą maszyn budowlanych.
„Po zmianie polityki sprzedażowej firma LiuGong oferuje niesatysfakcjonujące marże sprzedażowe, a konkurencyjność tych produktów spadła z powodu wzrostu cen producenta” – informuje Aleksandra Pinkas, odpowiadająca za PR w MS TFI.
Rozszerza natomiast współpracę z turecką Hidromek, oferując jej koparki i ładowarki. Wygaszanie dostaw od LiuGong nie oznacza jednak rezygnacji ze współpracyz podmiotami z Chin. Wręcz przeciwnie.
„Zarząd spółki planuje rozszerzyć ofertę sprzedażową m.in. o ładowarki kołowe chińskiej firmy Active Machinery, jednakże wprowadzenie do sprzedaży maszyn wyprodukowanych specjalnie dla Waryński Trade jest procesem wymagającym długofalowych inwestycji finansowych, co wiąże się z koniecznością pozyskania dodatkowych środków na ten cel” — napisali przedstawiciele Waryński Trade w sprawozdaniu z działalności.
Liczą, że zmiana portfela produktów pozwoli spółce zwiększyć dostawy na polskie budowy, zwłaszcza w segmencie drogowym.
„W 2020 r. Waryński Trade zakłada nieznaczną poprawę sytuacji w stosunku do 2019 r. na docelowych rynkach zbytu, w tym szczególnie w branży usług budownictwa drogowego, wynikającą z rządowych planów wybudowania 100 obwodnic (…). Spółka przewidujezwiększenie przychodów ze sprzedaży poprzez dostosowanie oferty handlowej do obecnej sytuacji na rynku maszyn i wózków widłowych” — prognozuje Waryński Trade.
W ubiegłym roku strata netto firmy sięgnęła 274 tys. zł, o prawie połowę mniej niż w 2018 r. W 2020 r. wynik ma być dodatni, mimo że początkowopandemia negatywnie wpłynęła na import maszyn przez Waryńskiego. Spółka otrzymała jednak wsparcie z tarczy antykryzysowej, co pozwoliło jej ustabilizować działalność. Poprawa wskaźników zależy m.in. od tego, czy przedsiębiorcy budowlani będą chętnie kupować maszyny chińskie i tureckie.
— Dotychczas używaliśmy sprzętu dużych, renomowanych grup międzynarodowych. Nie kupowaliśmy zazwyczaj sprzętu chińskiego czy tureckiego, ale jeśli jego cena i parametry techniczne będą spełniać nasze oczekiwania, nie widzimy problemu w jego zakupie — podkreśla Marcin Lewandowski, prezes Trakcji.
Waryński Trade wchodzi także w dostawy maszyn używanych. Spółka chce również rozszerzyć wachlarz produktów, wychodząc poza rynek maszyn budowlanych, by uniezależnić się od panującej na nim koniunktury. Niedawno została przedstawicielem Autosanu i będzie sprzedawać produkowane przez spółkę siostrę autobusy.
„Waryński Trade podpisał list intencyjny z Autosanem i umowę o współpracy dilerskiej. Pośrednictwo dla Autosanu może być alternatywą w razie problemu z importem maszyn oraz wsparciem w ekspansji Autosanu na rynki zagraniczne” – zapewnia Aleksandra Pinkas.
Waryński Trade napisał także w sprawozdaniu z działalności, że zamierza włączyć do oferty „ urządzenia klimatyzacyjne chińskiego producenta Midea”.