Ważne relacje inwestorskie

Wioletta Buczek
02-08-2004, 00:00

Po spektakularnych aferach Enronu, WorldCom czy Tyco przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego odgrywa coraz większą rolę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

Wielu specjalistów IR twierdzi wręcz, że po latach koncentrowania się na haśle „budowania wartości dla akcjonariuszy” nadszedł czas na erę corporate governance. Wyniki badań przeprowadzonych w ostatnich latach wskazują, że inwestorzy akceptują premię, w zależności od regionu od 12 do nawet 30 proc., dla tych spółek, które stosują zasady ładu korporacyjnego w codziennych relacjach z rynkiem.

Ta sama prawidłowość odnosi się także do warszawskiego parkietu. Jednak same deklaracje to nie wszystko, konieczne jest praktyczne stosowanie corporate governance w codziennych relacjach z inwestorami i rzetelna komunikacja z rynkiem. To zadanie spoczywa na pracownikach działu relacji inwestorskich. To oni podejmują decyzje, kiedy i w jaki sposób należy przekazać określoną informację, przede wszystkim od nich więc zależy, jaka będzie jakość komunikacji firmy z rynkiem finansowym.

Element strategii

Jeszcze kilka lat temu National Investor Relations Institute (NIRI) definiował IR jako „działania z zakresu marketingu łączące w sobie elementy komunikowania i finansów dostarczające obecnym i potencjalnym inwestorom rzetelnego obrazu firmy, jej wyników i perspektyw rozwoju”. Dziś relacje inwestorskie uważane są za element zarządzania strategicznego, którego celem jest efektywna komunikacja pomiędzy firmą a uczestnikami rynku kapitałowego, przyczyniająca się w konsekwencji do rzetelnej wyceny akcji spółki przez rynek (tzw. fair value).

Właściwy przekaz

Podstawą w komunikacji z rynkiem kapitałowym powinna być zasada spójności komunikacyjnej: „Wszyscy mówimy jednym głosem”, jednak struktura komunikatu i sposób przekazu powinny być dostosowane do potrzeb i oczekiwań różnych grup odbiorców. Nie bez powodu komunikat bieżący różni się formą i zakresem informacji od komunikatu dla prasy.

Głównymi adresatami działań IR są inwestorzy. Informacje o spółce docierają jednak do inwestorów również poprzez raporty analityczne i artykuły prasowe. W związku z tym celem działań relacji inwestorskich jest dotarcie także do analityków i mediów finansowych. Skuteczny program relacji inwestorskich obejmuje zatem także te dwie grupy odbiorców.

Z perspektywy pracownika działu relacji inwestorskich wysłanie komunikatu nie oznacza, że odpowiedni przekaz dotarł do wszystkich adresatów i został we właściwy sposób zrozumiany. W ramach aktywnych relacji inwestorskich, należy upewnić się, czy przekaz spółki został zrozumiany zgodnie z intencjami zarządu. W przypadku jego niejednoznacznych interpretacji, konieczne jest uściślenie przekazu. Stały, bezpośredni kontakt z inwestorami umożliwia przedstawienie rzetelnego obrazu spółki, a to ułatwia długoterminowe zarządzanie oczekiwaniami rynku.

Ważne związki

Uwzględniając znaczenie relacji inwestorskich dla postrzegania spółki na rynku, osoba odpowiedzialna za kontakty ze środowiskiem inwestorów powinna nie tylko pozostawać w stałym kontakcie z zarządem, ale i podlegać bezpośrednio jednemu z członków zarządu.

Relacje inwestorskie to specjalizacja wymagająca nie tylko rzetelnej, fachowej wiedzy z zakresu finansów i zarządzania oraz umiejętności analitycznych. Wymaga ona także doskonałych zdolności interpersonalnych.

Wioletta Buczek NBS Public Relations

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wioletta Buczek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Ważne relacje inwestorskie