Wciąż przybywa centrów handlowych

Od stycznia do czerwca 2017 r. rynek nieruchomości handlowych w Polsce urósł o 63,1 tys. mkw.

W analizowanym okresie przybyło 25 tys. mkw. wolnostojących obiektów wielkopowierzchniowych, 21,5 tys. mkw. parków handlowych i 16,6 tys. mkw. centrów handlowych. To dane z podsumowania przygotowanego przez firmę doradczą JLL.

Zobacz więcej

IMPORT ZE WSCHODU: Rosyjskie i ukraińskie marki zamierzają podbić polski rynek. Dwie z nich, Love Republic i Zarina, zadebiutują w warszawskiej Galerii Północnej, która otwiera się już w sierpniu 2017 r. — zapowiada Mariusz Czerwiak, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych JLL. Fot. ARC

— Należy pamiętać, że najintensywniejszy czas jest dopiero przed nami. Na koniec czerwca w budowie było aż 700 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 90 proc. przypadało na centra handlowe. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku do użytku zostanie oddanych około 372 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej.Największymi obiektami będą Galeria Północna w Warszawie i Wroclavia we Wrocławiu — mówi Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku w JLL. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln mkw., z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln mkw. (w ponad 400 obiektach).

— W warunkach coraz większej konkurencji i w wyniku starzenia się obiektów handlowych — często usytuowanych w atrakcyjnych i sprawdzonych miejscach — deweloperzy skupiają się nie tylko na budowie kolejnych. Coraz więcej budynków przechodzi modernizacje, rozbudowy lub zmiany formatów — wyjaśnia Mariusz Czerwiak, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

W jego opinii rynek handlowy dynamicznie się zmienia nie tylko w wyniku naturalnego starzenia się obiektów handlowych, ale przede wszystkim w kontekście społecznym. Właściciele obiektów handlowych i najemcy wciąż muszą poszukiwać nowych sposobów, by sprostać rosnącym wymaganiom klientów. Kolejnym wyzwaniem jest legislacja, m.in. podatki czy planowany zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę. Polski rynek handlowy jest największy w regionie, rozwija się dynamicznie, co czyni go atrakcyjnym dla zagranicznych sieci i marek, które otwierają sklepy w największych miastach. W ostatnim czasie w centrum handlowym Posnania w Poznaniu swój pierwszy sklep w naszym kraju otworzył rosyjski producent ubrań befree, a w warszawskim Domu Mody Klif butik działa już butik marki Elisabetta Franchi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Wciąż przybywa centrów handlowych