W 2014 r. kilku prywatnych inwestorów - m.in. bankier inwestycyjny Michał Wrzesiński - kupiło za 1 EUR Polskie Książki Telefoniczne. Spółka notowała wówczas ponad 10 mln zł strat. Inwestorzy postanowili przenieść PKT do świata cyfrowego i zaczęli na bazie jej zasobów budować firmę świadczącą usługi marketingowe w sieci. Pięć lat później spółka przejęła także wyszukiwarkę Panorama Firm i pozyskała większościowego inwestora - fundusz private equity Innova.
– Obie spółki dysponowały ciekawą bazą klientów oraz sprawnym zespołem sprzedaży, ale brakowało im nowoczesnych produktów. Naszym celem było przekonanie zarówno klientów jak i zespołu do nowych rozwiązań, i udało nam się to zrealizować - mówi Michał Wrzesiński, prezes WeNetu.
Zaistnieć w sieci
Dziś WeNet ma ponad 57 tys. klientów, którym oferuje usługi marketingowe w sieci. Obsługuje małe i średnie przedsiębiorstwa z wielu branż. Do jego klientów należą przede wszystkim firmy usługowe: księgowi, warsztaty samochodowe, adwokaci, firmy budowlane, rzemieślnicy, lekarze. W 2020 r. przychody spółki wyniosły 149 mln zł - o 16 proc. więcej niż rok wcześniej - i przełożyły się na zysk netto w wysokości 20 mln zł. W tym roku WeNet spodziewa się rekordowego wyniku - w budżecie ma kontrakty opiewające na ponad 160 mln zł.
– To zasługa naszej strategii - wprowadzania i udoskonalania nowych produktów. Powstaliśmy z połączenia dwóch firm, które przez prawie 30 lat zajmowały się opieką nad małymi i średnimi przedsiębiorstwami w zakresie sprzedaży i marketingu. W 2014 r. dostrzegliśmy szansę na rynku marketingu i sprzedaży online i od tego czasu stawiamy nacisk na działalność w tym obszarze - mówi Michał Wrzesiński.
W ubiegłym miesiącu spółka przeszła rebranding z CS Group na WeNet.
– Zmiana nazwy to ostatni krok w procesie zmiany strategii biznesu. WeNet to one stop shop, czyli punkt kompleksowej usługi, dla MŚP, które chciałyby zaistnieć w internecie - tłumaczy Michał Wrzesiński.
WeNet oferuje marketing w sieci, który obejmuje m.in. budowanie stron, ich pozycjonowanie, budowanie e-sklepów czy cyfrową obsługę klienta.
– Od 2020 r. rozwijamy naszą ofertę w e-commerce. Pod koniec ubiegłego roku przejęliśmy spółkę Czater, która specjalizuje się w cyfrowej obsłudze klienta. Rozwijamy jej livechat oraz nowoczesne narzędzia dedykowane marketplace - mówi Michał Wrzesiński.

Dwucyfrowy wzrost
Poza rozwijaniem swoich produktów spółka chce kontynuować rozwój poprzez kolejne akwizycje oraz ekspansję na zagraniczne rynki.
– Stale monitorujemy rynek pod kątem potencjalnych okazji produktowych. Szukamy firm posiadających portfel klientów i sieć sprzedaży, w których możemy wdrożyć nasze produkty. Wspólnie wypracowujemy sposób, w jaki nowe podmioty mogłyby sprzedawać je swoim klientom - tłumaczy Michał Wrzesiński.
Spółka obsługuje ok. 9 tys. klientów za granicą i posiada 100 proc. udziałów w słowackiej spółce Mediatel Spol, a także 70 proc. w węgierskim MTT Media Kft. Na Słowacji działa od 18 miesięcy i ma punkty w pięciu miastach, a na Węgrzech rozpoczęła działalność w lipcu i prowadzi ją poprzez sieć doradców.
– Udział rynków zagranicznych w naszych wynikach finansowych jest stosunkowo niewielki. Dotychczas przychody z nich wyniosły 10 mln zł, ale z miesiąca na miesiąc notujemy dwucyfrowy wzrost sprzedaży na Słowacji. Dostrzegamy potencjał ekspansji zagranicznej i chcemy konsolidować rynek Europy Środkowo-Wschodniej - zapowiada Michał Wrzesiński.
Poznaj program konferencji online “Content Marketing Strategies”, 8 grudnia >>
WeNet stawia również na rozwój technologiczny - chce optymalizować procesy operacyjne z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
– Zależy nam na zwiększeniu skali i efektywności w obsłudze klientów. Już dzisiaj w zespole mamy ponad 50 specjalistów IT. Rozmawiamy obecnie z kilkoma międzynarodowymi firmami specjalizującymi się w AI, które mogłyby nas wesprzeć - mówi prezes spółki.
Rynek digitalowej reklamy od lat kwitnie, a pandemia dodatkowo to przyspieszyła, bo wymusiła na wielu branżach przeniesienie swojej promocji do online’u. Z roku na rok powstają coraz lepsze rozwiązania marketingowe w e-commerce. Rozwój branży reklamowej w tym obszarze jest o tyle atrakcyjny, że pozwala objąć wszystkie etapy ścieżki zakupowej - od inspiracji, przez edukację, aż po samą transakcję.
Korzystanie z e-commerce przez branżę FMCG jest już oczywistością, natomiast branża usługowa wciąż bardzo dynamicznie rozwijają się w tym zakresie. Rynek dopiero się tworzy, ale powstało już wiele ciekawych narzędzi umożliwiających marketing usług. Dobry przykład stanowi tu Booksy. Jeszcze 5 lat temu marki realizowały marketing online jedynie opisując swoją działalności i produkt, a dziś rozciągają na obszar e-commerce także kampanie kreatywne.