Whirlpool kupił prawie 100 proc. akcji Polaru

Lesław Kretowicz
21-03-2002, 00:00

Amerykański Whirlpool kupił 94,84 proc. akcji wrocławskiego Polaru. Inwestor może pomóc wrocławskiej firmie choćby częściowo odbudować utraconą pozycję na polskim rynku AGD.

Niemal 100-proc. pakiet akcji Polaru, drugiej na krajowym rynku firmy zajmującej się produkcją sprzętu AGD, kupił największy amerykański koncern z branży — Whirlpool. Do spółki z USA trafiło 94,98 proc. walorów wrocławskiego przedsiębiorstwa.

Na początku marca Polar informował, że oferty wiążące na przejęcie jego akcji od administratora masy upadłościowej Brandta złożyły dwie spółki — Whirlpool oraz Antonio Merloni. Francuski sąd handlowy zdecydował o sprzedaży wrocławskiej spółki Whirlpoolowi. Wartość transakcji sprzedaży Polaru, którego rynkowa wartość jest szacowana na około 80 mln zł, nie została ujawniona.

Zdaniem analityków, Whirlpool pomoże przeprowadzić w Polarze restrukturyzację, poprawi zarządzanie i wyniki finansowe. Zdobycie silnego inwestora pozwoli spółce odzyskać wiarygodność na rynku oraz zwiększyć sprzedaż. Szansą dla firmy będzie pozyskanie dostępu do zagranicznych kanałów dystrybucji Whirlpoola. Analitycy obawiają się jednak, że konieczne będzie nawet 50-proc. redukcja liczącej około 3 tys. osób załogi.

— Polar ma znaną markę i opłaca się w nią inwestować. O tym, że konsumenci chętnie wybierają krajowe produkty, najlepiej świadczy fakt, że na dotychczasowych stratach Polaru najwięcej zyskała Amica, a nie producenci zagraniczni — komentował niedawno dla „PB” Andrzej Łucjan, analityk BPH PBK.

Informacja o sprzedaży firmy nie spowodowała znaczącego zawirowania kursem jej akcji. Wczoraj walory Polaru podrożały o 1,9 proc., do 5,50 zł. Analitycy sądzą, że nie należy już spodziewać się większych wahań, ponieważ płynność obrotu jest bardzo ograniczona, ze względu na koncentrację akcji spółki w jednych rękach. Z optymizmem patrzą także na przyszłość spółki, mimo, że jej wyniki finansowe nie są najlepsze. Sprzedaż Polaru spadła w 2001 roku do 365 mln zł z 574 mln zł w roku 2000. W tym samym czasie strata wzrosła z 12,3 mln zł do 95,3 mln zł.

Także największy polski producent sprzętu AGD – Amica z Wronek – jest bliska pozyskania inwestora zagranicznego. Firma rozpoczęła rozmowy z inwestorem. Według nieoficjalnych informacji jest nim koreański Samsung. Wielkopolska firma wstępne negocjacje prowadziła też z LG i właśnie ten koncern wymieniany jest jako drugi potencjalny partner spółki. Jednak w tym przypadku powody poszukiwania silnego partnera są inne. Zdaniem właścicieli Amiki, sprzedaż własnych wyrobów pod marką azjatyckiego koncernu zwiększy przychody spółki i umożliwi jej, stosunkowo niewielkim kosztem, wejście na bardzo konkurencyjny rynek zachodnioeuropejski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Lesław Kretowicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Whirlpool kupił prawie 100 proc. akcji Polaru