Więcej leasingowych opcji dla małego biznesu

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2025-01-14 20:00
zaktualizowano: 2025-01-16 20:00

Na rynku leasingowym pojawili się dwaj nowi gracze, którzy chcą skupić się na obsłudze małych i średnich firm. Co proponują?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie dwie firmy dołączyły do grona leasingodawców w Polsce?
  • Do kogo kierują ofertę?
  • Czym chcą się wyróżniać?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Niedawno rozpoczęcie działalności ogłosił Net Lease, który jest częścią Nest Banku. Z leasingiem wystartowała w ostatnim czasie także spółka VeloLeasing, nowy podmiot w grupie VeloBanku.

Im prościej, tym lepiej

Adam Marciniak, prezes zarządu VeloBanku, tłumaczy, że spółka leasingowa uzupełnia ofertę banku dla sektora MŚP. Na finansowanie mogą liczyć zarówno firmy z długim stażem, jak i te, które dopiero rozpoczynają działalność.

– Leasing to obecnie najbardziej poszukiwany produkt w segmencie business banking. Według raportu Związku Polskiego Leasingu i EY-Parthenon polski rynek leasingu stale rośnie, ostatnio w tempie 11 proc. rocznie. To najszybciej rozwijający się rynek leasingowy w całej Unii Europejskiej – mówi Adam Marciniak.

VeloLeasing stawia na technologię. Nowe trendy technologiczne chce wykorzystywać zarówno w codziennej obsłudze, jak i przy rozwijaniu oferty.

– Widzimy, że mikro, małe i średnie firmy potrzebują uproszczonych procesów i zamknięcia umowy leasingowej na jednym spotkaniu z doradcą. Wniosek powinien być jak najprostszy, do wypełnienia bez wychodzenia z domu – mówi Adam Marciniak.

Dodaje, że oferta spółki już jest różnorodna, a będzie coraz bardziej kompleksowa. Równolegle firma wychodzi z produktami dla dealerów samochodowych, rozwijając dla nich specjalną ofertę kredytów stokowych.

VeloBank powstał w 2022 r. wskutek przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku, przeprowadzonej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Od 1 sierpnia 2024 r. właścicielem wszystkich akcji banku jest amerykański fundusz Cerberus Capital Managment. Dzięki temu przejęciu zakończył się prawie dwuletni proces restrukturyzacji byłego Getin Noble Banku. W grupie Getinu działała również spółka Getin Leasing, która została przekształcona w VB Leasing i jest w restrukturyzacji.

Leasing online

Natomiast Nest Lease to spółka należąca do Nest Banku, który skupia się na obsłudze małych i średnich firm oraz klientów indywidualnych. Michał Nowak, wiceprezes Nest Lease, podkreśla, że uruchomienie spółki leasingowej to naturalny etap rozwoju banku. Rozpoczęła ona działalność w lipcu 2024 r. od razu z 13 stacjonarnymi oddziałami w Polsce i pełną ofertą. W swojej działalności też zamierza wykorzystywać nowe technologie.

– Uruchamiamy portal klienta, narzędzie umożliwiające m.in. przegląd umów i zobowiązań z nich wynikających, obsługę płatności oraz harmonogramów, zarządzanie dokumentacją umowną, składanie wniosków i zgłoszeń, a także śledzenie zdarzeń i historii konta. Ponadto użytkownicy będą mogli wykorzystać portal do komunikacji i wsparcia w obsłudze umowy. To nowoczesne, kompleksowe narzędzie, które oszczędzi czas i uprości każdy etap procesu leasingowego – mówi Michał Nowak.

Firma stawia na indywidualne podejście, elastyczność i dbałość o dobre doświadczenia klientów. Jeszcze w tym roku planuje uruchomić sprzedaż leasingu online. W ciągu kilku lat chce znaleźć się w pierwszej dziesiątce leasingodawców.

– Konkurencja na rynku jest duża, ale to rosnący rynek, na którym znajdzie się miejsce także dla nowych graczy. Małe i średnie firmy stanowią ponad trzy czwarte klientów leasingodawców. Przewidujemy, że coraz chętniej będą korzystać z leasingu – mówi Michał Nowak.

Zgadza się z nim Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.

– Wraz z rozwojem automatyzacji polskiej gospodarki i rosnącymi inwestycjami przedsiębiorstw zapotrzebowanie na leasing będzie rosło. Spodziewamy się, że w przyszłym roku inwestycje z dofinansowaniem z pieniędzy europejskich istotnie wpłyną na koniunkturę w Polsce, a tym samym na wartość wskaźnika PKB do przynajmniej 3,5 proc. Oznacza to, że firmy będą szukały kapitału na rynku, w tym prostych i szybkich form finansowania, dzięki którym będą mogły realizować swoje cele biznesowe – mówi Piotr Arak.

Już obecnie z leasingu korzysta ponad milion użytkowników aut, a dwie trzecie użytkowników tej formy wybiera ją jako swoją podstawową opcję finansowania. Leasingiem objęta jest niemal połowa samochodów flotowych (49 proc.). W przypadku maszyn budowlanych i urządzeń przemysłowych odsetek ten wynosi 28 proc. a ciężarówek – 22 proc.

W ciągu dziewięciu miesięcy 2024 r. firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 79 mld zł w. To wzrost o 10 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2023 r.