Więcej przeładunków w portach Szczecin-Świnoujście

PAP
opublikowano: 24-10-2014, 20:27

Przeładunki w portach Szczecin-Świnoujście systematycznie rosną. W ciągu trzech kwartałów br. przeładowano w nich o 4,5 proc. więcej ładunków niż w analogicznym okresie ubr. - poinformowały służby prasowe portów.

Przez dziewięć miesięcy 2014 r. porty przeładowały 17,5 mln ton. Zwiększone obroty odnotowano niemal we wszystkich grupach towarowych, z wyjątkiem przeładunków rudy.

"Dobre wyniki przeładunków to efekt m.in. polityki inwestycyjnej realizowanej przez zarząd spółki" - powiedziała PAP dyrektor ds. handlowych i marketingu portów Aneta Szreder-Piernicka.

Przypomniała, że zarząd portów realizuje inwestycje, które poprawiają portową infrastrukturę czy dostęp do nich od strony lądu.

Podkreśliła, że utrzymujący się wzrost przeładunków wynika również z dobrej współpracy zarządzających terenem portowym z działającymi w portach spółkami.

Zarówno porty, jak i spółki portowe elastycznie dostosowują się do zmieniającej się sytuacji na rynku transportowym - zaznaczyła.

Do września br. przeładowano w obu portach 7,7 mln ton drobnicy. Jest to o 10 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu ub. roku. W grupie tej odnotowano wzrost przeładunków kontenerów na poziomie nieco ponad 20 proc.

W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku w portach Szczecin-Świnoujście przeładowano 3,6 mln ton węgla (6,4 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ub. roku) i 1,1 mln ton zbóż (wzrost 6,5 proc.). O 15,6 proc. w obu portach wzrosły także przeładunki towarów z grupy „inne masowe”. Wśród nich znalazły się m.in. nawozy, kruszywa, kamień wapienny, metanol i kwas siarkowy. Od początku roku przeładowano 2,4 mln ton towarów z tej grupy.

Również w przeładunkach ropy widoczny jest wzrost. W ciągu dziewięciu miesięcy 2014 r. przeładowano 1,23 mln ton ropy, czyli o 1,3 proc. więcej niż w poprzednim okresie.

W całym ubiegłym roku łączny tonaż ładunków, jakie zostały przeładowane w zespole portowym Szczecin-Świnoujście, wyniósł niemal 22,8 mln ton. Według prognoz, 2014 r. będzie pod tym względem lepszy - prognozy zakładają przekroczenie 23 mln ton.

Jak informował 10 października posłów komisji skarbu wiceminister skarbu państwa Rafał Baniak, wszystkie polskie porty morskie wykazują tendencje do wzrostu przeładunków, a notowane przez nie w ub. roku wyniki były wyższe - o ok. 12 proc. w Gdyni i Gdańsku (w stosunku do 2012 r.), zaś w Szczecinie wskaźnik ten wyniósł 7 proc. i były to największe przeładunki w tym porcie od lat 80. ub. wieku.

Wiceprezes portu Szczecin-Świnoujście Krzysztof Sadowski ocenił wówczas, że 2014 r. może być kolejnym rekordowym.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane