Czytasz dzięki

„Wiedźmin 3”: reaktywacja

opublikowano: 06-01-2020, 22:00

Gra bije rekordy popularności dzięki serialowi o przygodach Geralta z Rivii wyprodukowanemu przez Netfliksa.

To niespotykana sytuacja, gdy blisko pięć lat od premiery gra wideo cieszy się większą popularnością niż tuż po niej. To właśnie spotkało produkcję CD Projektu „Wiedźmin 3”.

Zobacz także

Długi ogon

Trzecia część gry o przygodach Geralta z Rivii miała premierę w maju 2015 r. Ustanowiony zaraz po premierze rekord liczby osób jednocześnie grających wynosił 92 tys. CD Projekt niejednokrotnie powtarzał, że jego produkcje mają tzw. długi ogon sprzedażowy, ale to, co wydarzyło się pod koniec ubiegłegoroku, przerosło wszystkie oczekiwania. Jeszcze pod koniec roku został pobity rekord z 2015 r., a kolejne dni przyniosły nowe „peaki”, by 1 stycznia przekroczyć 102 tys. jednocześnie grających. Równolegle od blisko dwóch tygodni gra jest liderem na liście bestsellerów na platformie Steam. Powrót popularności „Wiedźmina 3” sprawił, że produkcja znalazła się w gronie 100 najlepszych gier Steamu pod względem sprzedaży brutto osiągniętej w 2019 r. To nie koniec sukcesów popularnego „Wieśka”. Amerykański dziennik „The Washington Post” wybrał najważniejsze gry minionej dekady. Na liście znalazł się tytuł studia CD Projekt RED.

Grosza daj Wiedźminowi

W grudniu rozpoczęła się akcja promocyjna i „Wiedźmin 3” był sprzedawany z 70-procentowym dyskontem wobec pierwotnej ceny, co oznaczało 45 zł w Polsce i 12 USD w USA. To jednak nie świąteczna wyprzedaż dała drugą młodość „Wiedźminowi 3”. Choć przecena na pewno miała pozytywny wpływ na sprzedaż, to na rekordową popularność tytułu wpłynął serial Netflixa, którego premiera odbyła się 20 grudnia. Ośmioodcinkowa produkcja, w której tytułowego Wiedźmina gra Henry Cavill, została z dystansem przyjęta przez krytyków, ale bardzo entuzjastycznie przez widzów. Według danych firmy Parrot Analytics w ostatnim tygodniu grudnia serial fantasy był najchętniej oglądaną produkcją na świecie na wszystkich platformach streamingowych, bijąc m.in. „Mandaloriana” osadzonegow świecie „Gwiezdnych wojen”. Wpadająca w ucho ballada Jaskra „Toss a Coin to Your Witcher” z drugiego odcinka doczekała się milionów odsłon na YouTubie. „Wiedźmin” stał się jednym z najpopularniejszych seriali Netflixa w 2019 r., a platforma zapowiedziała już produkcję drugiej serii. Popularność serialu przełożyła się nie tylko na ogromne zainteresowanie grą, ale też „dała grosz” autorowi wiedźmińskiej sagi. W grudniu Andrzej Sapkowski był przez kilka dni najpopularniejszym autorem w globalnym Amazonie, wyprzedzając takich autorów jak J.K. Rowling czy Stephen King.

987c9ee0-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Rynek gier
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE
Rynek gier
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Grosz do grosza

Podczas gdy „Wiedźmin 3” notuje rekordy popularności kurs CD Projektu ustanowił nowe maksima. Na pierwszej sesji w nowym roku za akcje producenta gier płacono nawet 286,8 zł, co oznaczało wycenę spółki na poziomie 27,5 mld zł. Wysokie zainteresowanie grą i sprzedaż „Wiedźmina 3” na pewno będą miały duże przełożenie na wyniki CD Projektu za IV kw., ale ich wpływ będzie istotnie mniejszy niż w kwartale premiery, kiedy kosztowała ona znacznie więcej. Z drugiej strony producent gier już dawno rozliczył wszystkie koszty produkcji i każda sztuka gry o Wiedźminie generuje solidną marżę, szczególnie że część sprzedaży jest realizowana przez należącą do CD Projektu platformę GOG. Zapowiedź produkcji przez Netfliksa drugiej serii serialu to dobra wiadomość dla produkcji w dłuższym terminie. Na wycenę największej rodzimej firmy z rynku gier pozytywny wpływ mogła mieć także przedświąteczna informacja o dojściu do porozumienia z Andrzejem Sapkowskim w sprawie praw autorskich. Wprawdzie studio zapowiadało, że „Wiedźmin” będzie trylogią, jednak trudno sobie wyobrazić, by zrezygnowało z dalszej eksploatacji tytułu.

Najważniejszym tegorocznym i długo wyczekiwanym wydarzeniem dla CD Projektu będzie kwietniowa premiera „Cyberpunka 2077” i to na nią patrzą inwestorzy. Popularność serialu fantasy zrealizowanego przez Netfliksa na pewno przysłuży się też zwiększeniu rozpoznawalności samego CD Projektu i jego najnowszej produkcji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane