Większe obciążenie składką wypadkową

opublikowano: 28-03-2021, 20:00

Według projektowanych zmian pracodawcom trudniej będzie odzyskać nadpłaconą daninę w ubezpieczeniu wypadkowym.

Za wypadek przy pracy ma być uznany też taki, który wydarzy się w trakcie podróży służbowej – wynika z projektowanych zmian w ubezpieczeniach społecznych. To może oznaczać zwiększenie obciążenia pracodawców składką, której wysokość zależy m.in. od skali wypadkowości w danej firmie.

Anna Molenda, prezes Fiabilis Consulting Group zwraca uwagę, że składka na ubezpieczenie wypadkowe, ustalana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych indywidualnie dla pracodawców na dany rok, ma motywować do dbania o bezpieczeństwo pracowników. Większa dbałość o zmniejszanie zagrożeń wpływa na obniżenie daniny. Tymczasem pracodawca nie ma wpływu na warunki, w jakich znajdzie się delegowany pracownik.

To nie jedyna z projektowanych zmian w składce wypadkowej. Po zmianie struktury prawnej firmy, czyli przekształceniu, podziale lub fuzji, zostanie ona potraktowana jak nowy płatnik, nawet jeśli te działania nie wpłyną na środowisko pracy.

– W rezultacie trzeba będzie wziąć do oceny trzy kolejne lata dla ustalenia niższego poziomu ryzyka wpływającego na składkę, tak jak w przypadku nowej powstałej firmy – komentuje Anna Molenda.

Projekt przewiduje też ograniczenie możliwości składania przez pracodawców korekt rocznej informacji ZUS IWA z danymi będącymi podstawą do ustalenia wysokości składki. Będą oni mogli korygować ją jedynie do końca roku następującego po roku złożenia tego dokumentu, obecnie mogą to robić za kilka lat wstecz. Zdaniem Anny Molendy pomysł ten uniemożliwi odzyskanie potencjalnych nadpłat daniny, nawet nieprzedawnionych.

W jej ocenie brak możliwości zmian w informacji ZUS IWA stawia firmy w szczególnie trudnej sytuacji z uwagi na niedookreślone obowiązki związane z pracą zdalną. Specjaliści BHP od roku zastanawiają się, jak uwzględniać wypadki, do których dochodzi w mieszkaniach pracowników, i czekają na przepisy, które te sytuacje wyjaśnią.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane