KOMENTARZ PARTNERA
BOŻENA LUBLIŃSKA-KASPRZAK
prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Naturalne jest, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która wspiera polskie firmy, jest partnerem cyklu debat zorganizowanych przez „Puls Biznesu” poświęconych lokalnemu patriotyzmowi gospodarczemu. Rozwój Polski lokalnej odbywa się poprzez budowanie tkanki gospodarczej złożonej z małych i średnich firm oraz dużego biznesu. Są powody do optymizmu — powstaje coraz więcej firm, a postęp technologiczny sprawia, że wiele z nich przechodzi bardzo szybkie procesy związane z tworzeniem nowych produktów. Jednocześnie przedsiębiorcy muszą być bardzo czuli na różne wymiary konkurencji, która coraz częściej ma charakter globalny. Wymusza to stosowanie coraz bardziej profesjonalnych narzędzi zarządczych w firmach, które chcą utrzymać się na rynku.
Agencja dostarcza firmom zarówno narzędzia zarządcze, jak i dotacje na rozwój. Jesteśmy dumni z tego, że efekty prowadzonych przez firmy projektów z naszym dofinansowaniem są bardzo pozytywne. Jednym z najważniejszych rezultatów jest wzrost liczby innowacyjnych firm. Wśród naszych beneficjentów odsetek firm wprowadzających w działalności różnego rodzaju innowacje technologiczne wzrósł z 66 do 90 proc. Istotne są również efekty o charakterze ekonomicznym, świadczące o kondycji polskich przedsiębiorstw. W każdej firmie korzystającej ze wsparcia powstało średnio blisko 7 nowych miejsc pracy, a beneficjenci wygenerowali w gospodarce ponad 23 tys. etatów. O blisko jedną trzecią wzrosły przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w firmach beneficjentów. W przypadku mniejszych firm największą wartością dodaną jest wzrost aktywności badawczej, tworzenie własnych działów zajmujących się badaniami i rozwojem oraz szybki przyrost przychodów ze sprzedaży.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny czynnik, który wpływa na rozwój firm. To współpraca dużych podmiotów gospodarczych z małymi. Może ona być wielowymiarowa. To oczywiste, że duże firmy mają szybki dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Stworzenie dostępu do istniejących zasobów wiedzy w celu ich rynkowego wykorzystania mogłoby jeszcze bardziej i bez wielkich nakładów pobudzić innowacyjność małych firm. Z drugiej strony, bardzo często najbardziej innowacyjne pomysły powstają często właśnie w mikrofirmach, gdzie nie ma gorsetu procedur korporacyjnych. Duże firmy mogą być odbiorcami innowacji kreowanych w małych, wytworzonych tam lub wręcz przygotowanych na zamówienie. Jeden ze sposobów pozyskiwania innowacyjnych rozwiązań to corporate venturing, czyli inwestycje kapitałowe często połączone
ze wsparciem menedżerskim nowych rozwiązań kreowanych w małych firmach. Przepływ innowacji w obie strony może być bardzo
skuteczny. © Ⓟ