Wirtualne kosmetyki miód i maszyny

Rosną jak na drożdżach, należą do polskiego kapitału, większość sprzedaży realizują w sieci — oto portret e-Gazel...

... najdynamiczniejszych małych i średnich firm działających w e-commerce.

IMPULS Z BRUKSELI:
Zobacz więcej

IMPULS Z BRUKSELI:

Agnieszka Pucer z Gospodarstwa Pasiecznego Bartnik Mazurski przy otwarciu e-sklepu skorzystała z dotacji unijnej. Będzie się o nią ubiegać także w nowej perspektywie. BOGDAN HRYWNIAK

Agnieszka Pucer po zakończeniu studiów nie myślała o karierze rolnika. Życie napisało jednak własny scenariusz. Zamieszkała pod Kętrzynem, gdzie wspólnie z mężem Robertem prowadzi Gospodarstwo Pasieczne Bartnik Mazurski. To właśnie miodem płynąca firma zwyciężyła w tegorocznym rankingu e-Gazel Biznesu. Zaczęło się tradycyjnie — od sprzedaży na lokalnych targach, ale gdy małżeństwo Pucerów odkryło zalety internetu, obroty firmy z woj. warmińsko- -mazurskiego wystrzeliły. Roczna dynamika przychodów Bartnika Mazurskiego wyniosła ponad 2000 proc.

Pod biało-czerwoną flagą

— Nie mamy problemu ze sprzedażą miodu w kraju. Przeciwnie, czasem ciężko sprostać zapotrzebowaniu. Zależy nam, by nasze produkty trafiały przede wszystkim do polskich klientów. Zdajemy sobie sprawę, że potencjał sprzedaży w innych państwach jest duży, ale dlaczego dobre jakościowo miody mają trafiać za granicę, a nie do polskich domów? — taką filozofię sprzedaży wyznaje Agnieszka Pucer.

Na podium w tegorocznym zestawieniu e-Gazel znaleźli się jeszcze toruński Interhandler, dystrybutor maszyn budowlanych oraz zachodniopolski Oscar Technology D. Kownacka, sprzedawca produktów oświetleniowych. W pierwszej dziesiątce są aż cztery firmy z Wielkopolski i dwie z Pomorza Zachodniego.

— Wzrost polskiego rynku e-commerce jest imponujący. Jego wartość w 2015 r. osiągnie 33 mld zł. I choć to jeszcze stosunkowo mały kawałek tortu handlu detalicznego — to jedna z najbardziej rozwojowych branż, w której znajdą miejsce na swój biznes nie tylko rekiny sprzedaży internetowej, ale przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy — komentuje Szymon Midera, prezes Banku Pocztowego.

Tegoroczny ranking e-Gazel obejmuje 304 małe i średnie przedsiębiorstwa. Aby się w nim znaleźć, firma musiała wykazać się wzrostem przychodów (2014 vs. 2013, przy czym minimalny obrót w 2013 r. wynosił 50 tys. zł) i zysków. Z naszego badania wynika, że są to przede wszystkim jednoosobowe działalności gospodarcze (62 proc.), tylko co piąty biznes przybrał formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W 97 proc. przypadków firmy są w pełni kontrolowane przez polski kapitał. Aż 43 proc. sprzedaje wyłącznie w internecie, tylko 21 proc. sprzedaż tradycyjna przynosi większość obrotów.

Zaczęło się od 4 tys. zł

W rankingu znalazły się przedsiębiorstwa z najróżniejszych branż i o różnej historii. Na Podkarpaciu wygrał Supon, dostawca rozwiązań BHP, który istnieje od 1956 r., a sklep internetowy otworzył dopiero w 2013 r. Na Pomorzu palmę pierwszeństwa dzierży Mamoto, właściciel sklepu Kondomik.pl założonego zimą 2012 r. — Mój budżet nie przekraczał 4 tys. zł. Mogłem za to kupić produkty, które zapełniły dwie półki w regale. Dzisiaj mam zapełnione towarem całe regały w magazynach — mówi Mariusz Roślik, właściciel Mamoto.

— Bez względu na wielkość asortymentu czy stażu na rynku niemal wszystkie e-Gazele są przekonane o pomyślnych perspektywach branży e-commerce w Polsce. Niemal połowa spodziewa się wzrostu rynku o 20 proc. rocznie przez najbliższe 5 lat, a jedna trzecia — nawet większego — mówi Marek Lekki, dyrektor zarządzający firmy ARC Rynek i Opinia, która przeprowadziła badanie na zlecenie „PB”. Właścicielom e-Gazel pomysłów nie brakuje.

— Mężowi od dawna chodzi po głowie produkcja miodu pitnego. Może to pomysł nie na dziś, ale z pewnością na najbliższą przyszłość — mówi Agnieszka Pucer. — Moim zamiarem jest otwarcie hurtowni z markowymi kosmetykami i wyrobami drogeryjnymi. Sądzę, że uda mi się to zrealizować w 2020-21 r. Już rozpocząłem e-sprzedaż detaliczną tych produktów — chwali się Mariusz Roślik.

Więcej w dzisiejszym dodatku „e-Gazele Biznesu 2015” >>>

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Kowalczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Wirtualne kosmetyki miód i maszyny