Wizz Air nie poleci z Katowic do Erywania

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-04-07 15:51

Tani przewoźnik, który przesunął inaugurację lotów do Armenii, skarżąc się na długie procedury Urzędu Lotnictwa Cywilnego, nie dostał zgody regulatora na tę trasę.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego ULC nie zgodził się na loty Wizz Aira z Katowic do Erywania
  • Dlaczego linia uważała, że może rozpocząć loty, a zgoda ULC to formalność
  • Co powinni zrobić pasażerowie, którzy już kupili bilety
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nie będzie lotów na trasie Katowice – Erywań, ani od 29 kwietnia, jak linia planowała początkowo, ani od 2 lipca, co ogłosiła w czwartek przed świętami. Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał 7 kwietnia decyzję odmowną dotyczącą upoważnienia Wizz Air do wykonywania regularnych przewozów lotniczych między Polską a Armenią. Miało to być pierwsze połączenie lotnicze do stolicy Armenii z lotniska regionalnego. LOT realizuje loty do Erywania z Warszawy.

Wizz Air powoływał się na podpisaną przez UE i Armenię umowę o wspólnej przestrzeni powietrznej, w ramach której unijni i armeńscy przewoźnicy mogą obsługiwać połączenia lotnicze bez dodatkowych wymogów.

„Prezes ULC zwrócił się w szczególności do Komisji Europejskiej oraz polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wyrażenie opinii w sprawie możliwości stosowania Umowy UE-Armenia. Z otrzymanych odpowiedzi wynika wprost, iż umowa nie weszła w życie i nie jest tymczasowo stosowana. Zgodnie z postanowieniami umowy UE-Armenia może ona wejść w życie dopiero po zakończeniu procedury ratyfikacji lub zatwierdzenia przez wszystkie kraje UE” – informuje biuro prasowe ULC.

Obowiązują więc dotychczasowe przepisy, czyli umowa międzyrządowa z 1998 r.

„Jej postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji” – wyjaśnia ULC.

Monodesygnacja oznacza, że każda ze stron umowy może wyznaczyć jednego przewoźnika lotniczego, który będzie uprawniony do realizowania przewozów lotniczych pomiędzy terytoriami Polski i Armenii. Bilateralna umowa ogranicza zatem liczbę przewoźników lotniczych, którym mogą być przyznane prawa przewozowe.

Wizz Air już sprzedawał bilety na tej trasie z adnotacją, że trasa jest w trakcie procesu zatwierdzenia przez regulatora (na tej zasadzie sprzedawała już wcześniej bilety na loty do Tel-Awiwu czy Abu Dhabi). Wizz Air oferuje pasażerom, którzy już kupili bilety, zwrot kosztów lub 120 proc. pierwotnej wartości rezerwacji w formie punktów na koncie WIZZ. Ci, którzy kupili bilety przez internetowe biura podróży, muszą się kontaktować z nimi.

To kolejna trasa, z którą są problemy na lotnisku w Pyrzowicach. Turkish Airlines planowały od 3 marca uruchomienie lotów z Katowic do Stambułu. Inaugurację przełożyły na 1 maja, bo nie miały akceptacji ULC. Na zatwierdzenie czekały ponad 70 dni. Urząd tłumaczył, że zainteresowanie lotami z Katowic do Stambułu wyraził także LOT i musiał czekać na ustalenia poczynione przez obu przewoźników. Ostatecznie i Turkish, i LOT polecą do Stambułu z Krakowa.

W tym roku Katowice Airport planują po raz pierwszy w historii obsłużyć ponad 5 mln pasażerów. W sezonie lato 2023 z portu można polecieć na 107 trasach do 30 państw.