Rada nadzorcza wybrała Wojciech Balczuna na stanowisko prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Zastąpił na tym stanowiski Michała Dąbrowskiego, który został odwołany z końcem stycznia. Jako powód podano względy zdrowotne. Skład zarządu uzupełniają wiceprezesi: Radosław Niedzielski, dotychczas pełniący obowiązki prezesa ARP, Ilona Deręgowska, Łukasz Kotapski i Krzysztof Telega.
Doświadczenia z kolei...
Wojciech Balczun ukończył politologię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i studia podyplomowe MBA na Rotterdam School of Management Erasmus University. Pełnił funkcje menedżerskie w dużych podmiotach kolejowych. W latach 2008-13 był prezesem PKP Cargo. Przeprowadził gruntowną restrukturyzację przewoźnika, co otworzyło drogę do giełdowej prywatyzacji. Kierował także spółką Ukrzaliznyca (Ukraińskie Koleje).
Eksperci prognozują, że także w ARP, do której należy Fabryka Pojazdów Szynowych - H. Cegielski oraz największy krajowy przewoźnik, czyli Polregio, sporo czasu poświęci sprawom kolejowym.
- Spodziewam się, że jednym z pierwszych zadań nowego prezesa będzie uporządkowanie sytuacji w przemyśle i przewozach kolejowych. Warto, by ARP podjęła szerszą współpracę w Polskim Funduszem Rozwoju, do którego należy bydgoska Pesa, w celu wypracowania modelu wspólnych działań związanych z produkcją i dostawą taboru. Z kolei Polregio sukcesywnie traci udziały w rynku, ma przestarzały tabor i problemy z zabezpieczeniem wkładu własnego na zakup nowego. Niezbędne więc jest pilne opracowanie strategii dalszego funkcjonowania tej firmy - podkreśla Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.
Dotychczas przewoźnik zgłaszał zapotrzebowanie zakupu nawet 200 pociągów, których koszt może przekroczyć 10 mld zł, ale niedawno zapowiadał urealnienie strategii taborowej. W zdobyciu finansowania może pomóc mu także resort infrastruktury. Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury chce, by inwestycje taborowe w Polsce były dofinansowane z Europejskiego Funduszu Klimatycznego oraz Funduszu Modernizacyjnego.
... i z Ukrainy
ARP może skorzystać także na doświadczeniach Wojciecha Balczuna zdobytych w Ukrainie. Do agencji należy terminal przeładunkowy w Sławkowie, będący bramą na szerokim torze, prowadzącym na Ukrainę. Logistycy zakładają, że będzie on ważnym hubem do przeładunku towarów potrzebnych do odbudowy Ukrainy.
