Wojciech Balczun prezesem ARP

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-03-27 10:30

Nowy szef Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Wojciech Balczun to menedżer przez wiele lat był związany z sektorem kolejowym. Eksperci zakładają, że rozwój należących do agencji spółek z tej branży będzie jednym z kluczowych zadań prezesa.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie funkcje menedżerskie na kolei pełnił Wojciech Balczun
  • jakie zadania kolejowe czekają go w ARP
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rada nadzorcza wybrała Wojciech Balczuna na stanowisko prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP). Zastąpił na tym stanowiski Michała Dąbrowskiego, który został odwołany z końcem stycznia. Jako powód podano względy zdrowotne. Skład zarządu uzupełniają wiceprezesi: Radosław Niedzielski, dotychczas pełniący obowiązki prezesa ARP, Ilona Deręgowska, Łukasz Kotapski i Krzysztof Telega.

Doświadczenia z kolei...

Wojciech Balczun ukończył politologię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i studia podyplomowe MBA na Rotterdam School of Management Erasmus University. Pełnił funkcje menedżerskie w dużych podmiotach kolejowych. W latach 2008-13 był prezesem PKP Cargo. Przeprowadził gruntowną restrukturyzację przewoźnika, co otworzyło drogę do giełdowej prywatyzacji. Kierował także spółką Ukrzaliznyca (Ukraińskie Koleje).

Eksperci prognozują, że także w ARP, do której należy Fabryka Pojazdów Szynowych - H. Cegielski oraz największy krajowy przewoźnik, czyli Polregio, sporo czasu poświęci sprawom kolejowym.

- Spodziewam się, że jednym z pierwszych zadań nowego prezesa będzie uporządkowanie sytuacji w przemyśle i przewozach kolejowych. Warto, by ARP podjęła szerszą współpracę w Polskim Funduszem Rozwoju, do którego należy bydgoska Pesa, w celu wypracowania modelu wspólnych działań związanych z produkcją i dostawą taboru. Z kolei Polregio sukcesywnie traci udziały w rynku, ma przestarzały tabor i problemy z zabezpieczeniem wkładu własnego na zakup nowego. Niezbędne więc jest pilne opracowanie strategii dalszego funkcjonowania tej firmy - podkreśla Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Dotychczas przewoźnik zgłaszał zapotrzebowanie zakupu nawet 200 pociągów, których koszt może przekroczyć 10 mld zł, ale niedawno zapowiadał urealnienie strategii taborowej. W zdobyciu finansowania może pomóc mu także resort infrastruktury. Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury chce, by inwestycje taborowe w Polsce były dofinansowane z Europejskiego Funduszu Klimatycznego oraz Funduszu Modernizacyjnego.

... i z Ukrainy

ARP może skorzystać także na doświadczeniach Wojciecha Balczuna zdobytych w Ukrainie. Do agencji należy terminal przeładunkowy w Sławkowie, będący bramą na szerokim torze, prowadzącym na Ukrainę. Logistycy zakładają, że będzie on ważnym hubem do przeładunku towarów potrzebnych do odbudowy Ukrainy.