Wolą przetrwać niż błyszczeć innowacją

opublikowano: 18-09-2018, 22:00

Małe i średnie firmy na razie skupiają się na podstawowych narzędziach informatycznych, a sztuczna inteligencja jest im daleka

Polskie przedsiębiorstwa wciąż bardziej przyglądają się nowym technologiom niż regularnie w nie inwestują. W badaniu Głównego Urzędu Statystycznego „Działalność innowacyjna w Polsce” jej prowadzenie wykazało jedynie 20 proc. firm przemysłowych i 14 proc. usługowych. A wskaźniki wzrostu w tym obszarze pną się u nas wyjątkowo wolno, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod lupę najmniejsze biznesy.

W Polsce poziom wiedzy na temat rozwiązań chmurowych rośnie. Przedsiębiorcy coraz częściej dochodzą do wniosku, że zmniejszają one koszty IT i pomagają optymalizować procesy biznesowe — zapewnia Marcin Zmaczyński, szef marketingu na Europę Środkowo Wschodnią w firmie Aruba Cloud.
Zobacz więcej

W NOWYM MODELU:

W Polsce poziom wiedzy na temat rozwiązań chmurowych rośnie. Przedsiębiorcy coraz częściej dochodzą do wniosku, że zmniejszają one koszty IT i pomagają optymalizować procesy biznesowe — zapewnia Marcin Zmaczyński, szef marketingu na Europę Środkowo Wschodnią w firmie Aruba Cloud. Fot. Marek Wiśniewski

Rynek międzynarodowy

Globalne raporty wskazują, że do 2030 r. już 70 proc. firm będzie korzystać z co najmniej jednego rozwiązania wyposażonego w sztuczną inteligencję, jednak rozwój w tym zakresie nie będzie rozkładał się równomiernie. Największe wzrosty odnotują obecni liderzy technologiczni. Co z sektorem małych i średnich spółek?

Według analiz Salesforce, wybierając technologię przedsiębiorcy na świecie koncentrują się przede wszystkim na łatwości jej użytkowania, cenie, sprawnej konfiguracji i dostępności usług serwisowych. Jeśli firmy sięgają po rozwiązania opierające się na mniej lub bardziej zaawansowanych systemach sztucznej inteligencji, chodzi głównie o: automatyczny mailing wysyłany w porze, w której istnieje największe prawdopodobieństwo przeczytania go przez adresata (34 proc. wskazań), rekomendacje dla klientów (33 proc.), automatyczne odpowiedzi jako wsparcie działów obsługi klienta (31 proc.) i systemy samoczynnego tworzenia statystyk (30 proc.).

— Wykorzystanie sztucznej inteligencji jest już w tej chwili bardziej znaczące niż może się to wydawać. Technologię stosuje się m.in. w usługach chmury obliczeniowej, stanowiących najczęściej podstawowy element projektów cyfryzacyjnych. Samonaprawiające się bazy danych, automatycznie generowane prognozy sprzedaży lub zainteresowania danym produktem czy personalizowane pod kątem preferencji konsumentów komunikaty marketingowe to właśnie efekt wykorzystania sztucznej inteligencji — zaznacza Piotr Okal z Arrow ECS.

Na rodzimym podwórku

Polskie małe i średnie firmy bardziej nastawione są na utrzymanie się na rynku niż inwestowanie w nowinki technologiczne. Co więcej, spora część przedsiębiorstw nie ma odrębnych działów IT, mają też problem z rekrutacją wykwalifikowanych specjalistów z tej dziedziny.

— W Polsce działy IT stanowią wciąż dodatkową jednostkę operacyjną, a nie kluczową komórkę budującą przewagę konkurencyjną firmy. Najwyraźniej uwidocznił to kryzys gospodarczy sprzed 10 lat — w chwili niepewnościcięcia kosztów w pierwszej kolejności dotykały właśnie działy IT. Ponadto w wielu firmach inwestycje w technologie ograniczają się do rozbudowy strony internetowej i prowadzenia działań marketingowych za pośrednictwem Facebooka. I choć on sam wyposażony jest w algorytmy sztucznej inteligencji, to jednak bardziej zaawansowane systemy, np. internetu rzeczy, dla małego przemysłu pozostają poza zasięgiem ze względu na koszty i konieczność zatrudnienia specjalistów. Takie rozwiązania wymagają jeszcze dopasowania do indywidualnych potrzeb spółki. Większe możliwości mają firmy usługowe, bo na rynku istnieje wiele gotowych narzędzi internetowych, np. analitycznych — mówi Paweł Pacewicz, menedżer ds. rozwoju biznesu w Transition Technologies PSC.

Wyniki badania firmy Aruba Cloud wykazują, że krajowe spółki nadal opierają swoją infrastrukturę IT na rozwiązaniach lokalnych. Korzystanie z usług chmurowych deklaruje 27 proc. firm, tzw. serwerów dedykowanych — 33 proc., a hostingu współdzielonego — 31 proc.

Marcin Zmaczyński, szef marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie Aruba Cloud, zaznacza jednak, że popularność chmury stopniowo wzrasta i w tej dziedzinie gonimy europejskich liderów w tempie kilku procent rocznie. A dla firm argumentem za sięgnięciem po technologie chmurowe może być ich bezpieczeństwo, w tym np. możliwość odtworzenia awaryjnego danych.

Sprawdź program "XII Kongresu Business Intelligence", 25-26 września 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Wolą przetrwać niż błyszczeć innowacją