Wrocławskie PPP ma wsparcie w EBI

Władze Dolnego Śląska szukają partnera, który zadba o lokalne drogi, i pomogą mu w zdobyciu korzystnego kredytu.

Dolnośląska administracja prowadzi dialog techniczny z firmami zainteresowanymi zdobyciem kontraktu na przebudowę i utrzymanie lokalnych dróg w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). W gronie tym są podmioty Budimeksu, Strabaga, grupy Vinci oraz Tilton Investments (spółka tureckiego Gülermak Agir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt) oraz Brooklet Investments (wspólnicy to Colas Polska oraz Intertol-Europe). Pierwotnie szacowano, że zwycięzca będzie operatorem nawet 315 km lokalnych dróg. Okazuje się jednak, że pula będzie mniejsza.

— Do pilotażowego programu PPP zakwalifikowano sieć dróg o długości 187 km, w tym do przebudowy 111 km, a 76 km do bieżącego utrzymania — informuje Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, która prowadzi postępowanie.

Kredytowe rozpoznanie

Przebudowa będzie zrealizowana w pierwszych 4 latach od podpisania kontraktu. Za utrzymanie sieci natomiast prywatny partner będzie odpowiadał przez 22 lata. Jego wybór jest planowany dopiero na listopad 2017 r., ale urzędnicy z drogowej administracji samorządowej już sondują rynek finansowy, by pomóc mu w zdobyciu funduszy na inwestycje. Na stronie internetowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) pojawiła się informacja o ich wniosku kredytowym, ale to nie samorządowcy zaciągną kredyt.

— Województwo Dolnośląskie i Dolnośląska Służba Dróg i Kolei nie będą kredytobiorcami, tylko promotorami projektu. EBI może finansować wykonawców, jeśli zechcą zaciągnąć w tym banku kredyt — wyjaśnia Leszek Loch. Potencjalni partnerzy prywatni byli zaskoczeni aktywnością urzędników, ale pismo z Wrocławia rozwiało wątpliwości.

— Wynika z niego, że EBI jest zainteresowany finansowaniem projektu. Możemy skonsultować się z przedstawicielami banku, by poznać warunki, m.in. oprocentowanie, marże i wymagane zabezpieczenia — mówi przedstawiciel firmy biorącej udział w dialogu. Zdaniem doradcy innego uczestnika postępowania, bez promowania inwestycji i informowania EBI o zasadach współpracy przez władze samorządowe nie udałoby się w tym banku uzyskać korzystnych warunków.

Podobnie było kilka lat temu, kiedy w formule zbliżonej do PPP miały być wykonywane odcinki autostrad. Wówczas Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad także sondowała zasady współpracy z EBI, zanim jeszcze ostatecznie uzgodniła warunki z prywatnymi koncesjonariuszami, którzy ostatecznie sfinansowali inwestycje głównie z kredytów tego banku.

Podatkowa niepewność

Urzędnicy z Dolnego Śląska nie określili we wniosku wysokości kredytu, podają natomiast prognozowane koszty.

— Szacunkowa wartość projektu, według doradców, wynosi około 42 mln zł rocznie. Kwota ta obejmuje koszty przebudowy i utrzymania — informuje Leszek Loch. W ciągu 22 lat daje to 924 mln zł. Prywatni partnerzy nie komentują, czy to dużo czy mało, m.in. dlatego, że dotychczas rozmawiali z dolnośląskimi samorządowcami o przebudowie nawet 150 km dróg, a o okrojeniu jej do 111 km dowiedzieli się od „PB”. Nie wiadomo także, czy kwota podana przez drogowych urzędników to wartość brutto czy netto oraz jak będzie rozliczany podatek VAT w związku z planowanym wprowadzeniem reverse charge.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Wrocławskie PPP ma wsparcie w EBI