Wrześniowa konsumpcja rozczarowała

opublikowano: 21-10-2019, 22:00

Mimo dodatkowych pieniędzy z tzw. Nowej Piątki Polacy we wrześniu nie wydali więcej niż przed rokiem.

Poszerzenie programu Rodzina 500+ na każde dziecko nie przyniosło na razie oczekiwanego skutku. Dynamika sprzedaży detalicznej we wrześniu w cenach stałych wyniosła 4,3 proc. i była gorsza od tej zanotowanej w sierpniu o 0,1 pkt proc. rok do roku. Rynkowy konsens był znacznie wyższy i wynosił 6,6 proc. Główną winowajczynią była inflacja cen żywności, bowiem sprzedaż w tej najważniejszej kategorii spadła o 2,9 proc. To najgorszy miesięczny odczyt sprzedaży tego sektora gospodarki od 2002 r. Najlepiej w minionym miesiącu sprzedawały się meble, RTV i AGD — o 11,3 proc. r/r.

500+ na oszczędności

Zdaniem Grzegorza Maliszewskiego, głównego ekonomisty Millennium Banku, wzrost sprzedaży dóbr trwałego użytku to dobra wiadomość w ogólnie rozczarowujących informacjach o wrześniowej konsumpcji.

— To pozytywny aspekt opublikowanych danych, wskazujący, iż popyt na trwałe dobra konsumpcyjne pozostaje mocny, a obecne wyhamowanie wzrostu sprzedaży detalicznej może być spowodowane czynnikami przejściowymi. Szczególnie że nastroje konsumpcyjnepozostają optymistyczne, a odzwierciedlający je indeks utrzymuje się na poziomie zbliżonym do historycznego maksimum. Być może też nastąpiła pewna zmiana zwyczajów konsumpcyjnych gospodarstw domowych i w obliczu rosnących dochodów w większym stopniu rośnie konsumpcja usług, które w statystykach sprzedaży detalicznej nie są ujmowane. Dane wskazują też, że rozszerzenie programu 500+ na pierwsze dziecko ma słabsze przełożenie na konsumpcję, gdyż beneficjenci transferów o większych dochodach mogą mieć większą skłonność do zaoszczędzenia otrzymanych pieniędzy — tłumaczy ekspert.

Moda na usługi

Michał Rot, ekonomista PKO BP, zwraca uwagę, że dodatkowe przychody z zasiłków socjalnych przeznaczane są być może na usługi, które nie są uwzględnione w danych o sprzedaży detalicznej.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Choć odczyt rozczarował, to szczegóły sprzedaży mają bardziej optymistyczny wydźwięk. Sprzedaż detaliczna bazowa — z wyłączeniem pojazdów, paliw i żywności — wzrosła we wrześniu o 10,2 proc. r/r wobec 10,7 proc. w sierpniu, potwierdzając wysoką dynamikę wydatków na popyt „nieautonomiczny”. Widzimy także, że w okresie wakacyjnym zakupy częściej były dokonywane w piątki niż w soboty, co może oznaczać większe zainteresowanie wydatkami o charakterze usługowym, np. turystycznymi. Warto zauważyć, że programy fiskalne z ostatnich kilku lat wraz z innymi zmianami w prawie, m.in. ograniczeniem handlu w niedziele, także wydają się wspierać wyniki sektora usługowego. Świadczyć o tym może m.in. relatywnie większa presja inflacyjna na ceny usług niż towarów, a także bardzo dobre wyniki mikrofirm w 2018 r. — twierdzi ekonomista.

Poniedziałkowe dane są przedostatnim elementem gospodarczego obrazu III kw. (przed nami jedynie dane o produkcji budowlano-montażowej we wrześniu), pozwalającym ekonomistom ocenić sytuację gospodarczą. Zdaniem Jakuba Ry-backiego z ING Banku Śląskiego wzrost PKB zwalnia już poniżej 4 proc. r/r.

— Duże zaskoczenie danymi sugeruje, że dynamika wzrostu PKB w III kw. może spaść lekko poniżej 4 proc. Wprawdzie finalny obraz konsumpcji pozostaje niepewny z uwagi na słabiej opisywane przez urząd statystyczny wydatki w miejscowościach turystycznych czy usługi, bieżące wyniki sugerują jednak małą przestrzeń do wzrostu dynamiki konsumpcji w IV kw. — uważa Jakub Rybacki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane