Wrześniowa konsumpcja rozczarowała

opublikowano: 21-10-2019, 22:00

Mimo dodatkowych pieniędzy z tzw. Nowej Piątki Polacy we wrześniu nie wydali więcej niż przed rokiem.

Poszerzenie programu Rodzina 500+ na każde dziecko nie przyniosło na razie oczekiwanego skutku. Dynamika sprzedaży detalicznej we wrześniu w cenach stałych wyniosła 4,3 proc. i była gorsza od tej zanotowanej w sierpniu o 0,1 pkt proc. rok do roku. Rynkowy konsens był znacznie wyższy i wynosił 6,6 proc. Główną winowajczynią była inflacja cen żywności, bowiem sprzedaż w tej najważniejszej kategorii spadła o 2,9 proc. To najgorszy miesięczny odczyt sprzedaży tego sektora gospodarki od 2002 r. Najlepiej w minionym miesiącu sprzedawały się meble, RTV i AGD — o 11,3 proc. r/r.

500+ na oszczędności

Zdaniem Grzegorza Maliszewskiego, głównego ekonomisty Millennium Banku, wzrost sprzedaży dóbr trwałego użytku to dobra wiadomość w ogólnie rozczarowujących informacjach o wrześniowej konsumpcji.

— To pozytywny aspekt opublikowanych danych, wskazujący, iż popyt na trwałe dobra konsumpcyjne pozostaje mocny, a obecne wyhamowanie wzrostu sprzedaży detalicznej może być spowodowane czynnikami przejściowymi. Szczególnie że nastroje konsumpcyjnepozostają optymistyczne, a odzwierciedlający je indeks utrzymuje się na poziomie zbliżonym do historycznego maksimum. Być może też nastąpiła pewna zmiana zwyczajów konsumpcyjnych gospodarstw domowych i w obliczu rosnących dochodów w większym stopniu rośnie konsumpcja usług, które w statystykach sprzedaży detalicznej nie są ujmowane. Dane wskazują też, że rozszerzenie programu 500+ na pierwsze dziecko ma słabsze przełożenie na konsumpcję, gdyż beneficjenci transferów o większych dochodach mogą mieć większą skłonność do zaoszczędzenia otrzymanych pieniędzy — tłumaczy ekspert.

Moda na usługi

Michał Rot, ekonomista PKO BP, zwraca uwagę, że dodatkowe przychody z zasiłków socjalnych przeznaczane są być może na usługi, które nie są uwzględnione w danych o sprzedaży detalicznej.

fb545d1e-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Choć odczyt rozczarował, to szczegóły sprzedaży mają bardziej optymistyczny wydźwięk. Sprzedaż detaliczna bazowa — z wyłączeniem pojazdów, paliw i żywności — wzrosła we wrześniu o 10,2 proc. r/r wobec 10,7 proc. w sierpniu, potwierdzając wysoką dynamikę wydatków na popyt „nieautonomiczny”. Widzimy także, że w okresie wakacyjnym zakupy częściej były dokonywane w piątki niż w soboty, co może oznaczać większe zainteresowanie wydatkami o charakterze usługowym, np. turystycznymi. Warto zauważyć, że programy fiskalne z ostatnich kilku lat wraz z innymi zmianami w prawie, m.in. ograniczeniem handlu w niedziele, także wydają się wspierać wyniki sektora usługowego. Świadczyć o tym może m.in. relatywnie większa presja inflacyjna na ceny usług niż towarów, a także bardzo dobre wyniki mikrofirm w 2018 r. — twierdzi ekonomista.

Poniedziałkowe dane są przedostatnim elementem gospodarczego obrazu III kw. (przed nami jedynie dane o produkcji budowlano-montażowej we wrześniu), pozwalającym ekonomistom ocenić sytuację gospodarczą. Zdaniem Jakuba Ry-backiego z ING Banku Śląskiego wzrost PKB zwalnia już poniżej 4 proc. r/r.

— Duże zaskoczenie danymi sugeruje, że dynamika wzrostu PKB w III kw. może spaść lekko poniżej 4 proc. Wprawdzie finalny obraz konsumpcji pozostaje niepewny z uwagi na słabiej opisywane przez urząd statystyczny wydatki w miejscowościach turystycznych czy usługi, bieżące wyniki sugerują jednak małą przestrzeń do wzrostu dynamiki konsumpcji w IV kw. — uważa Jakub Rybacki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy