Wsparcie dla polskich firm przed Expo w Osace

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2024-11-25 20:00

Spotkania biznesowe, branżowe targi i fora – wystawa światowa da polskim przedsiębiorcom wiele szans na pozyskanie kontrahentów. Wcześniej trzeba się jednak do niej solidnie przygotować.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Za ponad cztery miesiące w japońskiej Osace rozpocznie się Expo – największe na świecie wydarzenie promocyjno-wystawiennicze. Wystartuje 13 kwietnia i będzie trwało pół roku, do 13 października. Na Expo zjeżdża cały gospodarczy świat – i nie inaczej będzie tym razem. Tu każdy chce się pokazać, bo to wydarzenie prestiżowe, które pod względem promocyjnego rozmachu można porównać z mistrzostwami świata w piłce nożnej czy igrzyskami olimpijskimi. Udział w nim zamierza wziąć ponad 170 krajów i organizacji międzynarodowych, a organizatorzy spodziewają się ponad 28 mln odwiedzających.

Paleta narzędzi dla firm

Na wystawie o globalnym zasięgu nie może zabraknąć Polski i pochodzących z niej przedsiębiorców. Odpowiadająca za udział naszego kraju w Expo Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przygotowała z myślą o polskich firmach program gospodarczy. Obejmuje on różne inicjatywy, które dają przedsiębiorcom możliwość promowania oferty swoich biznesów.

- Naszym celem jest budowa i wzrost rozpoznawalności polskich marek, produktów i usług na rynku japońskim. Mówimy o wzroście i pogłębianiu relacji gospodarczych między Polską a Japonią oraz innymi krajami Azji. Skupiamy się na branżach, które zostały zdefiniowane jako te o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za najbardziej priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią – mówi Eliza Klonowska-Siwak, zastępca komisarza generalnego sekcji polskiej wystawy światowej Expo 2025 Osaka.

W gronie priorytetowych sektorów znalazły się: medyczny i farmaceutyczny, kosmetyczny, IT/Fintech, zielonych technologii (w tym wodorowy), rolno-spożywczy (w tym agriTech) oraz gamingowy. Tym branżom poświęcone zostały webinaria branżowe przygotowujące przedsiębiorców do Expo i wejścia na rynek japoński. Spotkania z ekspertami pod wspólną nazwą „Szansa na rozwój Twojego biznesu w Japonii – Expo 2025 Osaka, Kansai” odbywały się od lutego do listopada. Wzięło w nich udział łącznie ponad 750 osób.

Program partnerski i fora

Oferta programu gospodarczego kierowana jest zarówno do dużych, jak i małych polskich firm. Można w niej znaleźć różne rodzaje wsparcia: promocyjne, organizacyjne i finansowe.

Jednym z narzędzi jest program partnerski, dający możliwość komercyjnej współpracy dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych różnymi formami uczestnictwa w wystawie światowej.

- Program partnerski powstał dla firm, które mają strategię i chcą w szczególny sposób zaistnieć na rynku japońskim. Mogą one skorzystać z trzech typów współpracy: partnerstwa dotyczącego wyposażenia pawilonu, wydarzeń towarzyszących albo partnerstwa strategicznego w formie sponsoringu – mówi Agata Bogdańska, ekspert ds. programu partnerskiego z departamentu wystawy Expo w PAIH.

Do współpracy w tej formie zgłosiło się już ponad 50 firm. Nabór do programu trwa do końca roku.

Najważniejszymi wydarzeniami gospodarczymi przygotowanymi przez Polskę podczas Expo w Osace będą Polsko-Japońskie Forum Eksportowe, które odbędzie się 20 maja, oraz Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne (30 września). Fora mają wysoką rangę, zatem towarzyszyć im będą wizyty rządowe, misje polskich przedsiębiorców oraz spotkania B2B i wydarzenia targowe. Bardzo ważne będą też Narodowy Dzień Polski (przypadający 1 października) oraz Święto Konstytucji 3 Maja, które pokrywa się z Dniem Konstytucji Japonii.

Stoiska i dotacje

Aby wzmocnić wizerunek polskich marek produktowych w Japonii, instytucje wspierające ekspansję polskich firm planują podczas Expo w 2025 r. organizację stoisk narodowych na różnych międzynarodowych targach odbywających się w Japonii. Tego typu pomoc zaplanowały PAIH, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Skorzystają z niej głównie firmy z branż określonych jako priorytetowe. Szczegóły dotyczące wsparcia można znaleźć na stronach internetowych wspomnianych instytucji.

Przedsiębiorcy wciąż mogą ubiegać się o dotacje na udział w Expo i związane z nim działania promocyjne. Pieniądze czekają na nich m.in. w naborze z działania 2.25 „Promocja marki innowacyjnych MŚP” z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Konkursowe zmagania organizuje PARP.

- Dofinansowanie będzie przeznaczone na udział w zagranicznych wydarzeniach targowych i konferencyjnych w charakterze wystawcy z własnym stoiskiem, a także misje gospodarcze oraz kampanie promocyjne. Poziom dofinansowania to 50 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Podmiotami, które mogą ubiegać się o wsparcie, są MŚP, które już mają doświadczenie w eksporcie – podkreśla Magdalena Zwolińska, główny specjalista w departamencie wsparcia przedsiębiorczości PARP.

Finansowe wsparcie może dotyczyć promocji istniejących marek (produktów i usług) polskich firm, które mają znaczący potencjał eksportowy. Otrzymane pieniądze można przeznaczyć także na dostosowanie produktów i usług do specyfiki poszczególnych rynków.

Drugą możliwość finansowego wsparcia stanowią Polskie Mosty Technologiczne – program realizowany przez PAIH. Jest on przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw, które mają wysoko rozwinięty technologicznie produkt lub usługę i nie przekroczyły limitu pomocy de minimis. Istotne jest również posiadanie doświadczenia w eksporcie.

Wizytówka Polski

Główną areną prezentacji potencjału naszego kraju na wystawie światowej Expo 2025 Osaka będzie pawilon Polski o powierzchni blisko 1 tys. m kw. Według zamysłu projektantów pawilonu jego kształt ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się poza granice kraju fali kreatywności i innowacyjności Polaków. Ekspozycja ma promować wybrane perspektywiczne sektory gospodarki naszego kraju. Pawilon będzie miejscem wydarzeń o charakterze nie tylko biznesowym, ale również kulturalnym i naukowym.

- Pawilony narodowe na Expo prezentują wizerunek kraju, stanowią wizytówkę zapraszającą do dalszego odkrywania. Ekspozycja ma wywrzeć pozytywne wrażenie na zwiedzających, zaangażować emocje i zainteresować krajem. Jesteśmy przekonani, że architektura Pawilonu Polski, jak i jego wystawa wewnętrzna zyskają uznanie w oczach Japończyków i gości z całego świata – mówi Eliza Klonowska-Siwak.

Więcej informacji

Szczegóły dotyczące wystawy światowej Expo w Osace, w tym ofertę dla przedsiębiorców, można znaleźć na stronie: https://expo.gov.pl