Wybieranie logistyka to trudne zadanie... logistyczne

Marta Barańska
06-12-2007, 00:00

Jak wybrać firmę logistyczną odpowiednią wielkością i zakresem oferowanych usług? A usługę — kompleksową czy wyspecjalizowaną?

W służbie efektywności i mniejszych kosztów

Jak wybrać firmę logistyczną odpowiednią wielkością i zakresem oferowanych usług? A usługę — kompleksową czy wyspecjalizowaną?

Transport i magazynowanie towarów jest tak samo ważne, jak produkcja. Pierwszym krokiem przy podejmowaniu decyzji strategicznej o współpracy z operatorem logistycznym powinna być odpowiedź na kilka pytań — m.in. czy posunięcie to podniesie konkurencyjność firmy oraz czy dostępna oferta rynkowa spełnia oczekiwania.

Rozsądne początki

Właściwe zdiagnozowanie potrzeb firmy to podstawa. Niezbędne jest też zgromadzenie parametrów historycznych oraz prognoz i planów na przyszłość. Dane te pozwolą operatorowi ocenić rodzaj i skalę przedsięwzięcia, a firma, według potrzeb, podejmie poszukiwania albo usługodawcy kompleksowego, albo wyspecjalizowanego.

Na wstępnym etapie selekcji firma dysponuje zwykle kilkoma ofertami. W stworzeniu tzw. krótkiej listy pomocne jest określenie profilu potencjalnego operatora. W tym celu powinno się przeanalizować informacje ogólnodostępne (rankingi, pozycja na rynku, zasięg działania, doświadczenia innych firm itd).

— Uważam, że podstawowym kryterium, które firma szukająca operatora powinna brać pod uwagę, jest gwarancja utrzymania ustalonej jakości usług, w założonym okresie współpracy, przy założonych kosztach. Jest to jeden z czynników, których zagwarantowanie okazuje się najtrudniejsze. Ważne jest też przeanalizowanie doświadczenia podwykonawcy. Dobrzy operatorzy sami chętnie dostarczają listę referencyjną klientów oraz prezentują zrealizowane projekty. Cennym źródłem informacji może być kontakt z klientem z listy lub, jeżeli to tylko możliwe, z firmą niezadowoloną — mówi Piotr Sztąborowski, specjalista ds. logistyki w firmie Toshiba.

Każdy element ważny

Decyzję co jest dla firmy najważniejsze — terminowość dostaw, cena, bezpieczeństwo, elastyczność operacyjna czy serwis — należy podjąć przy weryfikacji ofert. Wypadkowa tych oraz innych — zależnych od specyfiki firmy — wartości pozwala na dokonanie rozsądnego wyboru. Jednak w każdym przypadku należy zwrócić uwagę na doświadczenie firmy logistycznej, jej wskaźniki jakościowe (terminowość odbiorów i dostaw), kwestie reklamacyjne, rozwiązania cenowe, zasięg działania, zakres oraz wysokość ubezpieczenia, paletę usług dodatkowych, posiadane zaplecze (np. tabor, magazyny, terminale) oraz gotowość do wspólnego opracowywania nowych i lepszych rozwiązań.

— Z punktu widzenia klienta kluczowa jest praca z operatorem, który wywiązuje się z zapisów umowy. Klienci wymagają terminowości, szybkiej realizacji usług, braku uszkodzeń przesyłek oraz przepływu informacji między klientem a operatorem — mówi Monika Pachniak-Radzińska, dyrektor rozwoju rynku w Schenker.

W dobie dużej rotacji kadr, z jaką mamy do czynienia również w branży TSL, warto też poznać politykę personalną operatora — jakość jego zasobów ludzkich, kompetencje pracowników, operatywność oraz poziom empatii.

— Istotne jest proaktywne podejście i podejmowanie działań, które wprowadzą nowe rozwiązania dostępne na rynku, usprawniające i obniżające koszty łańcucha logistycznego. Duże znaczenie ma dobra jakość, stabilna realizacja usług w okresach szczytów przewozowych, czyli w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na usługi branży TSL. Klient jest zadowolony z oferowanych usług, gdy operator logistyczny dostarcza mu rozwiązania dające oszczędności w łańcuchu dostaw, ale jest również doradcą, który myśli procesowo — wyjaśnia Monika Pachniak-Radzińska.

Ubezpiecz się

Wielu firmom outsourcing daje możliwość lepszej kontroli i planowania kosztów oraz bardziej elastycznego reagowania na sezonowe zmiany w ilości przewożonych towarów. Pytania, jakie firma decydująca się na outsourcing postawi podczas weryfikacji, zależą od specyfiki firmy oraz oczekiwań. Ważne jest, aby nie poprzestać na deklaracjach zawartych w ofercie. Przyjęcie za dobrą monetę chwalebnych sformułowań typu: „każde państwa zlecenie”, „wszystkie państwa oczekiwania”, „nigdy nie będzie opóźnień”, byłoby ryzykowne i nierozsądne.

— Decydując się na współpracę z operatorem, musimy się liczyć z możliwością wystąpienia problemów. Warto mieć wariant awaryjny, dlatego nasz kontrakt z „wybrańcem” powinien zawierać klauzule dopuszczające inne firmy do natychmiastowego przejęcia w części lub w całości naszej obsługi — radzi Piotr Sztąborowski.

okiem eksperta

Artur Turski

dyrektor logistyki Grupy Ambra

Plusy i minusywejścia do UE

Rynek logistyczny w Polsce był już wcześniej dosyć dobrze rozwinięty.

Wejście do Unii Europejskiej uprościło wymianę towarową, zniknęły bariery administracyjne i celne. Spowodowało jednak również odpływ wykwalifikowanych pracowników, a to wiąże się ze wzrostem cen dla klienta. Polskie firmy są wymagającymi klientami, często bardziej niż te z innych krajów Unii.

Generalnie można podsumować, że przystąpienie Polski do UE w niewielkim stopniu wpłynęło na jakość, w większym na ceny usług logistycznych.

Zgodnie z frazą „jedynym pewnikiem na tym świecie jest... zmiana” należy domniemywać, że relacje pomiędzy jakością a ceną usług będą upodabniać się do stanu obowiązującego na rynkach zachodnich.

A więc wysoka jakość, dodatkowe wymagania, wyśrubowane reżimy czasowe spowodują wyższe koszty, a co za tym idzie, wyższe ceny.

A to pozwoli sprostać oczekiwaniom klientów przy jednoczesnym zachowaniu racjonalności kosztów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Barańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Wybieranie logistyka to trudne zadanie... logistyczne