Partnerem sekcji jest TAURON

Wyboista droga do elektromobilności

Sejm z niewielkimi zmianami przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Spornych kwestii jednak nie brakuje.

Przyspieszenie na ostatniej prostej powinno pomóc w uniknięciu zderzenia z Komisją Europejską. Polska ma czas do 1 lutego na wdrożenie unijnej dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. W czwartek Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przewidującą m.in. zniesienie akcyzy na samochody elektrycznei niektóre hybrydy oraz zwolnienie ich z opłat za parkowanie.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

— Ustawa była bardzo solidnie przygotowana, jest dobra i niczego nie da się w niej skrytykować — powiedział w Sejmie Krzysztof Tchórzewski, minister energii. Powody do krytyki jednak się znalazły. W czwartek Zespół Doradców Gospodarczych TOR przedstawił raport o dobrych praktykach w elektromobilności, w którym wskazał wątpliwe rozwiązania. Twórcy raportu, który powstał przy współpracy z Toyotą, firmą Panek Car Sharing i produkującą m.in. infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych spółką ABB, Hybrydy są ogniwem pośrednim i jeśli chcemy w Polsce rozwijać elektromobilność i zmniejszać emisję, należy je wspierać.

Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Central Europe zwracają uwagę przede wszystkim na to, że polski rynek jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju, a konsumentów nie stać na nowe samochody elektryczne. Dlatego postulują większe wsparcie ustawowe dla starszych modeli aut hybrydowych (takich, których nie ładuje się z gniazdka).

— Jeśli jednym z celów ustawy jest ograniczenie emisji spalin, to trzeba spojrzeć na polskie realia i promować również tańszeklasyczne hybrydy — mówi Adrian Furgalski, wiceprezes TOR. Toyota, która produkuje hybrydy, te postulaty oczywiście popiera.

— W ostatnich latach sprzedaż klasycznych hybryd w Polsce skokowo rośnie. Samochody elektryczne to przyszłość, ale odległa — żaden poważny koncern samochodowy nie przestawi się w najbliższych latach na ich produkcję, bo technologia ma wciąż wiele mankamentów, baterie są drogie i bez dotacji to często nieopłacalne. Hybrydy są ogniwem pośrednim i jeśli chcemy w Polsce rozwijać elektromobilność i zmniejszać emisję, należy je wspierać — mówi Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Central Europe.

Autorzy raportu postulują też wprowadzenie innych mechanizmów wsparcia elektromobilności, np. wspólnych kart miejskich dla transportu publicznego i wypożyczalni aut elektrycznych. Na ostatnim etapie prac sejmowych w ustawie wprowadzono dwie istotne zmiany. Początkowo przepisy miały pozwolić samorządom na pobieranieopłat w maksymalnej wysokości 30 zł dziennie za wjazd do tzw. stref czystego transportu. Teraz te zapisy wykreślono. Do planu lokalizacji stacji ładowania i stacji gazu ziemnego dodano natomiast jeszcze jedną technologię — punkty tankowania wodoru. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą wspierana przez państwo, ale budowana przez prywatne firmy elektromobilna „sieć bazowa” do 2020 r. ma obejmować 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy, 400 punktów ładowania energią elektryczną dużej mocy i 70 punktów tankowania sprężonym gazem ziemnym w 32 aglomeracjach miejskich. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Wyboista droga do elektromobilności