Czytasz dzięki

Wycofanie produktu można ubezpieczyć

opublikowano: 03-11-2020, 22:00

Konieczność usunięcia towaru ze sklepów może słono kosztować. Jak można zabezpieczyć się na taki wypadek?

Główny Inspektorat Sanitarny w tym roku wydał 56 ostrzeżeń dotyczących różnego rodzaju produktów, które mogą być szkodliwe dla zdrowia. Odnosiły się w większości do produktów spożywczych (46), ale były też komunikaty o przyrządach kuchennych (5), suplementach diety (2) i płynach do dezynfekcji (2). Nie wszystkie ostrzeżenia dotyczyły skażenia produktów, czasem chodziło tylko o drobne niedopatrzenia, jak na przykład brak informacji o alergenach. Jednak wszystkie produkty musiały zostać wycofane ze sprzedaży, a taka operacja oznacza duże koszty. Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych (SPBUiR) przypomina, że na taki wypadek można się ubezpieczyć. O ochronie powinny pomyśleć szczególnie firmy z sektora MŚP.

— Takie firmy, w odróżnieniu od koncernów, mają ograniczone możliwości szybkiej reorganizacji dostaw i dystrybucji. Zwłaszcza teraz, gdy mamy do czynienia z dodatkowymi obostrzeniami i rygorystycznym reżimem sanitarnym — zwraca uwagę Łukasz Zoń, prezes SPBUiR.

Dodaje, że ściągnięcie produktu z rynku to proces składający się z wielu elementów. Dlatego każdy wytwórca powinien uwzględniać taką ewentualność w strategii zarządzania ryzykiem i odpowiednio się do tego przygotować. Szczególnie narażone na wycofanie produktu z rynku są firmy z sektora produktów szybkozbywalnych.

W przypadku wycofania produktu konieczne jest zorganizowanie logistyki ściągnięcia towarów z rynku i ich naprawy lub utylizacji. Ponadto trzeba być przygotowanym na to, że przyczyną mogą być wady w łańcuchu produkcyjnym, który trzeba będzie zmodyfikować. Po trzecie, firmy muszą liczyć się z ewentualnymi roszczeniami ze strony klientów, dystrybutorów, a czasem dostawców. Sprawa może też negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Do wyboru są trzy możliwości: OC działalności z możliwością rozszerzenia o odpowiedzialnośćcywilną za produkt, ubezpieczenie na wypadek wycofania produktu z rynku (product recall) i polisa chroniąca w przypadku skażenia produktu (contaminated product insurance — CPI).

W tym pierwszym przypadku ochrona obejmuje wypłatę zadośćuczynień dla poszkodowanych klientów. Z kolei product recall, który też można wykupić jako rozszerzenie OC działalności, pokrywa koszty związane ze ściągnięciem wadliwych towarów z rynku, a więc wydatki na przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród konsumentów, działania logistyczne i utylizacjęartykułów. Najbardziej rozbudowane rozwiązanie to CPI. W jego przypadku można liczyć zarówno na pokrycie wszystkich kosztów wycofania produktu ze sprzedaży, jak i dodatkowych wydatków, np. na zatrudnienie ekspertów do tej operacji.

— Ochronę trzeba dopasować indywidualnie do potrzeb. Jeżeli oferujemy nieskomplikowany produkt przemysłowy, który wytwarzamy samodzielnie i mamy własne kanały sprzedaży, OC rozbudowane o odpowiednie klauzule może okazać się wystarczające — mówi Łukasz Zoń.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane