Wydawcy książek chcą walczyć o czytelnika
Organizatorzy zakończonych właśnie XII Krajowych Targów Książki odnotowali 13- proc. spadek liczby wystawców w stosunku do ubiegłej edycji. Wydawcy poszukują sposobów utrzymania się na rynku, w sytuacji gdy statystyczny Polak wydaje na książki zaledwie 25 zł rocznie.
W dniach 20-23 września odbyły się w Warszawie XII Krajowe Targi Książki zorganizowane przez firmę Ars Polona. W wystawie połączonej z kiermaszem książek wzięło udział 113 wystawców. Oznacza to spadek w stosunku do ubiegłego roku o blisko 13 proc. Zarówno organizatorzy, jak i wydawcy tłumaczą to trudną sytuacją gospodarcza w kraju, która wpływa na pogorszenie się kondycji finansowej branży.
— Statystyczny Polak wydaje na książki 25 zł rocznie. W sytuacji gdy trzeba zaciskać pasa najłatwiej oszczędza się na książkach i kulturze — wyjaśnia Elżbieta Majcherczyk, wicedyrektor ds. promocji Prószyński i S-ka.
Zaradzić złu
Sytuacja ta wymusza na wydawcach szukanie rozwiązań i sposobów dotarcia do czytelnika.
— Wielu pośredników nie jest zainteresowanych wartościową literaturą, trzeba samemu dotrzeć do swojego czytelnika. Powołaliśmy Klub Dobrej Książki, oferujący członkom (obecnie 5 tys. osób) tytuły taniej o mniej więcej 25 proc. niż w księgarni. Mamy stronę internetową. Staramy się tworzyć dzięki niej zapotrzebowanie na nasze wydawnictwa, np. poprzez publikowanie pierwszych rozdziałów, prowokujących czytelnika do przeczytania całości, a więc kupienia książki — wyjaśnia Dorota Koman, kierownik działu promocji i marketingu PIW.
Poszukiwane są także takie pozycje, aby ich publikacja zapewniła wydawnictwu środki konieczne do zainwestowania w inne tytuły.
— Wydanie książek o Harrym Potterze to sukces finansowy wydawnictwa. Gdy przeciętne nakłady sięgają 5-8 tys. egzemplarzy, my wydajemy ponad 250 tys. jednej części. Pieniądze tak zarobione umożliwiają nam publikowanie innych, ważnych w ocenie wydawnictwa, ale już nie tak dochodowych pozycji — wyjaśnia Marcin Walkowiak, specjalista ds. marketingu Media Rodzina.
Także znalezienie oszczędności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa może być rozwiązaniem części finansowych kłopotów.
— Powołana przez trzy wydawnictwa grupa dystrybucyjna A5 pozwala zredukować koszty dotyczące marketingu, dystrybucji i księgowości. Występujemy razem na imprezach targowych, co także obniża koszty reklamy — wyjaśnia Anna Rogala z wydawnictwa Ravi z Łodzi, współtwórcy spółki.
Targi się bronią
Organizator targów deklaruje wspólną walkę o rynek książki. Zamierza zmienić formułę targów.
— Imprezy targowe mogą być reklamą i tworzyć zapotrzebowanie na książkę. Trzeba jednak pomyśleć o ich nowej formule: więcej imprez towarzyszących, stoiska interaktywne, obecność znanych autorów. Rozważamy także zmianę miejsca targów (obecnie jest to Pałac Kultury i Nauki), aby zaoferować lepsze warunki wystawcom i zwiedzającym — podkreśla Aleksandra Stępień, wiceprezes Ars Polony.