Wynajem aut rośnie

Po drugim kwartale 2017 r. rynek długoterminowego wynajmu aut jest większy o niemal 14 proc. A rośnie od ponad roku.

Dane na koniec czerwca wskazują, że rok 2017 może być kolejnym udanym dla rynku motoryzacyjnego w Polsce. W pierwszym półroczu w krajowych salonach sprzedano prawie 250 tys. nowych aut osobowych, czyli o 17 proc. więcej niż w takim okresie 2016 r. Główni nabywcy to firmy (kupiły 67,7 proc. samochodów).

Wzrost sprzedaży

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w pierwszym półroczu 2017 firmy kupiły 167,3 tys. nowych aut osobowych. Zgodnie zaś z informacjami Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), niemal co piąty (18,6 proc.) z nich trafił do wynajmu długoterminowego. Branża CFM (car fleet management — zarządzanie flota samochodów) kupiła 31,1 tys. nowych aut osobowych. I wynajem długoterminowy odnotował największy spośród różnych form finansowania samochodów służbowych wzrost liczby zakupionych pojazdów. Na jego potrzeby kupiono w pierwszym półroczu o 24,4 proc. aut osobowych więcej niż w takim samym czasie rok temu. Pozostałe formy finansowania flot, czyli zakup za własne pieniądze, na kredyt i leasing finansowy, wzrosły razem o 20 proc. Na koniec czerwca 2017 r. flota w wynajmie długoterminowym 20 firm należących do PZWLP (reprezentujących około 80 proc. rynku CFM) liczyła 141,6 tys. samochodów. Aż 88,7 proc. z nich (125,6 tys.) oferowano w najbardziej kompleksowej usłudze, czyli full serwis leasingu.

— Szybki i trwający już piąty kwartał z rzędu rozwój wynajmu długoterminowego jest w dużej mierze wynikiem coraz większego popytu mikro, małych i średnich przedsiębiorców na taką formę finansowania firmowych aut — uważa Sławomir Wontrucki, prezes PZWLP i prezes LeasePlan Polska. Dodaje, że odsetek klientów z sektora MSP, którzy korzystają z tej formy finansowania flot jeszcze kilka lat temu był niewielki. Teraz jednak jest inaczej. Potwierdzają to wyniki badania Instytutu Keralla Research, przeprowadzonego w drugim kwartale 2017 r.: z wynajmu długoterminowego korzysta już co piąty mikro, mały i średni przedsiębiorca w Polsce.

Diesel traci

Dane PZWLP pokazują, że tracą popularność silniki Diesla. Wciąż dominują w wynajmowanych flotach (ponad 68 proc.), ale stale ich ubywa. W ostatnim roku o 6 proc. Samochody napędzane olejem napędowym traciły swoją pozycję przede wszystkim na rzecz aut z silnikami benzynowymi, które na koniec drugiego kwartału stanowiły 31,2 proc. firmowej floty (wzrost o 5,7 proc.). Nieznacznie zwiększyła się również liczba samochodów tzw. niskoi zeroemisyjnych, czyli hybrydowych i elektrycznych. Na koniec czerwca było ich we flotach 0,6 proc. (wzrost o 0,3 proc.). Mimo że w wynajmiedługoterminowym jest ich niewiele (772 samochody hybrydowe i 20 elektrycznych), to przez rok przybyło ich z 296 do 792. Przy czym znaczna część tego wzrostu nastąpiła w drugim kwartale (wzrost o 350 w stosunku do marca 2017 r.). Stało się tak w zasadzie za sprawą jednego kontraktu. Pawie 300 samochodów hybrydowych sfinansował wynajem długoterminowy na potrzeby uruchomionej w Warszawie usługi car sharingu firmy Panek CarSharing.

Ekologia po zachęcie

— Sądząc po malejącej liczbie rejestrowanych nowych aut z silnikami Diesla, należy się spodziewać dalszego spadku ich udziału we flocie w wynajmie długoterminowym w Polsce — mówi Grzegorz Szymański, członek zarządu PZWLP, prezes Arval Polska.

Podkreśla jednak, że będzie to następowało powoli. Wraz ze spadkiem odsetka aut z silnikami wysokoprężnymi będzie rósł udział samochodów z napędem benzynowym oraz hybrydowych i elektrycznych.

— Popularność samochodów ekologicznych we flotach z uwagi na ich wciąż relatywnie wysoką cenę będzie jednak zależała od zachęt o charakterze prawno-podatkowym dla przedsiębiorców. Niestety, w Polsce nadal brakuje takich mechanizmów stymulujących — mówi Grzegorz Szymański. Według badań zainteresowanie niewielkich firm wynajmem długoterminowym będzie jeszcze rosło. A potencjał jest ogromny (patrz tekst niżej).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Wynajem aut rośnie