Jak odkryć umiejętności, które w nas drzemią? Sposobem na lepsze poznanie siebie są interaktywne warsztaty coachingowe.
Masz kłopoty w biznesie? Widzisz szanse, których nie możesz dosięgnąć, ograniczenia, których nie umiesz ominąć? Coraz popularniejszą formą odnajdywania w sobie umiejętności i wiedzy, które tkwią w nas, a z których czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy, staje się coaching. Zadaniem wynajętego coacha jest naprowadzenie nas na właściwą ścieżkę myślenia i działania. Ale to my sami to odkrywamy.
— Naszym zadaniem jest dzielenie się swoimi obserwacjami, oferowanie klientowi swoich spostrzeżeń, refleksji, jednak bez traktowania ich jako prawd objawionych, z których klient powinien czy wręcz musi skorzystać — tłumaczy Paweł Sopkowski, partner zarządzający Coaching Center.
Spotkanie trenera z klientem opiera się od początku na partnerskich, jasno określonych zasadach.
— Obie osoby muszą być w ten proces zaangażowane, ale ostateczna odpowiedzialność za podejmowane zobowiązania i działania spoczywa na usługobiorcy — przyznaje Paweł Sopkowski.
Żywy dialog
W rozmowie między coachem a menedżerem ważna jest także ciągła aktywność obu stron, a także ich wzajemna otwartość i zaufanie.
— Podczas takich spotkań nie chodzi przecież wyłącznie o miłe spędzenie czasu. Rolą coacha jest nie tylko słuchanie, choć to bardzo ważne, ale również stawianie wyzwań, kwestionowanie założeń, zachęcanie do innowacyjnego działania — tłumaczy Paweł Sopkowski.
Coaching to rodzaj wspólnej podróży menedżera i coacha. Ten drugi powinien się charakteryzować odwagą, której wyrazem jest gotowość do przełamywania sytuacji impasowych, stawiania wyzwań i kwestionowania status quo. Jeśli zachodzi taka potrzeba, powinien również dzielić się z klientem własnymi doświadczeniami.
Wybierz właściwego
— Zasadniczym celem jest zachęcanie, towarzyszenie klientowi we wspólnej drodze do osiągania ważnych celów, przekraczania jego ograniczeń, ale z poszanowaniem jego autonomii oraz ustalonych wcześniej reguł i zasad prowadzonej rozmowy — dodaje Paweł Sopkowski.
To także dlatego ważne jest wybranie właściwego coacha, z którym odbieramy, jeśli nie na tych samych, to na podobnych falach. Zdarzają się sytuacje, kiedy nie tylko należy zadać właściwe pytanie we właściwym momencie, ale także w odpowiedniej formie. A to już sprawa wyczucia i dostatecznej znajomości osobowości klienta —menedżera, a nie tylko suchej wiedzy książkowej.
Zainteresowani mogą skorzystać z usług coachów zewnętrznych. Dobrze jest się upewnić, że ma on akredytację przyznaną przez szkołę, w której się kształcił, lub organizację akredytującą, np. International Coach Federation. Czasami jednak warto rozważyć wybranie takiej osoby spośród pracowników firmy. Zna ona lepiej swoje koleżanki i kolegów z pracy niż ktoś z zewnątrz.