Wystawcy liczą na nowe rynki

Jacek Pochłopień
opublikowano: 21-05-1999, 00:00

Wystawcy liczą na nowe rynki

Polskie firmy chcą zdobyć klientów w Azji i Afryce

SZANSA NA PRZEBÓJ: Prawdziwym hitem może okazać się udział polskich firm w targach Eurogate, które odbędą się w czerwcu na Tajwanie. Weźmie w nich udział 70 przedsiębiorstw — opowiada Jerzy Karaim, prezes Polexpo Exhibitions. fot. Marcin Wegner

Interesy organizatorów wyjazdów na zagraniczne imprezy i wystawców są wspólne: muszą poszukiwać nowych, atrakcyjnych rynków. Przedsiębiorcy twierdzą, że polskie firmy mogą znaleźć klientów daleko od kraju.

Rodzimi organizatorzy przygotowywali wiele imprez na Wschodzie.

— Z uwagi na kryzys rosyjski musimy poszukiwać nowych rynków — zdradza Jerzy Karaim, prezes Polexpo Exhibitions.

Wschód nie jest jednak całkiem stracony. Przedsiębiorcy podkreślają, że bardzo atrakcyjnym rynkiem są oddalone od Polski byłe republiki radzieckie, takie jak Kazachstan czy Tatarstan. Polskie firmy mogą znaleźć też partnerów w Afryce (np. w Egipcie).

— Zaczęliśmy promocję Chin i byłych republik ZSRR (poza Rosją) — opowiada Ryszard Puciato, dyrektor ds. organizacji targów zagranicznych z Międzynarodowych Targów Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy.

W targach Eurogate, które odbędą się w czerwcu na Tajwanie, weźmie udział aż 70 polskich przedsiębiorstw.

— Reprezentowanych będzie wiele branż: nauka i technologia, produkcja biżuterii, turystyka, obecni będą producenci helikopterów i specjalne strefy ekonomiczne — wylicza Jerzy Karaim.

Rozdzielić zadania

Organizacja wyjazdu na zagraniczne targi nie polega tylko na zapewnieniu miejsca czy pomocy w zbudowaniu stoiska.

— Przyjmujemy zgłoszenia do imprezy z 4-5-miesięcznym wyprzedzeniem. Potrzebny jest czas na odpowiednią promocję imprezy, zorganizowanie spotkań z partnerami, przygotowanie katalogu przedwystawowego. Nie ukrywam, że trudno zorganizować spotkania z partnerami dla wszystkich wystawców — stwierdza Ryszard Puciato.

Polscy przedsiębiorcy, oprócz rodzimych firm, mogą korzystać również z usług przedstawicieli zagranicznych targów w Polsce.

— Moja działalność polega przede wszystkim na promocji i działaniach public relations — tłumaczy Krzysztof Mazurek, reprezentant Kšln Messe w Polsce.

Zajmuje się on również innymi działaniami — współpracuje z firmami organizującymi wyjazdy. To raczej do nich powinni kierować się wystawcy zainteresowani wzięciem udziału w targach.

Polscy organizatorzy imprez nie uważają zagranicznych przedstawicieli za konkurentów i generalnie pozytywnie oceniają współpracę z nimi. Są jednak wyjątki.

— Nie jestem zadowolony ze współpracy z przedstawicielami zagranicznych targów w Polsce. Wolę kontaktować się bezpośrednio z centralami tych firm. Wtedy wszystko można załatwić sprawniej i szybciej. Reprezentanci mają za mało personelu — powiedział nam anonimowo jeden z organizatorów wyjazdów.

Można zaoszczędzić

Firmy, które nie są pewne, czy od razu będą mogły znaleźć partnera, ale chcą zrobić rozeznanie rynku, mogą zdecydować się na stoisko informacyjne. Jest ono dużo tańsze od tradycyjnego. Można zaoszczędzić na transporcie swoich produktów, niepotrzebna jest też duża powierzchnia.

— Załóżmy, że 40-metrowe stoisko kosztuje około 40 tys. zł. Jeśli dołożyć do tego koszty transportu, odprawy celnej itp., cena może wzrosnąć nawet o 60 proc. Tymczasem stoisko informacyjne liczy 9-12 mkw. — szacuje Alicja Górska, prezes Biura Promocji Zagranicznej Expo i Federacji Organizatorów Targów i Wystaw Zagranicznych.

Dodaje, że na rozpoczynających się wkrótce targach w Ałma- -Acie 70 proc. polskich wystawców zdecydowało się właśnie na taką formę uczestnictwa.

Jacek Pochłopień

TO JEST BIZNES: Krzysztof Mazurek, reprezentant Kšln Messe w Polsce, podkreśla, że warto zadbać o atrakcyjny pobyt przedsiębiorców, którzy tylko odwiedzają targi. Następnym razem mogą zdecydować się na wynajęcie stoiska. fot. Małgorzata Pstrągowska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Pochłopień

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Wystawcy liczą na nowe rynki